Sju hertigar

Originaltitel: Kind Hearts and Coronets
Regissör:Robert Hamer
Utgivningsår:1949

Om Sju hertigar:

Louis Mazzinis mor tillhör den aristokratiska familjen D'Ascoyne, men hon rymmer med en operasångare. På grund av det så blir hon och Louis utkastade av D'Ascoynes-familjen. Som vuxen så beslutar Louis sig för att hämnas genom att bli den nästa hertigen i familjen. Att mörda alla pretendenter verkar vara det säkraste sättet för honom att nå sitt mål…

Titel: A Slight Case of Murder
Regissör: Alexander Mackendrick
År: 1955
Genre: Komedi, Kriminalare, Thriller
Ladykillers

Alec Guinness, Valerie Hobson, Joan Greenwood, Dennis Price, Miles Malleson, Arthur Lowe, Jeremy Spencer

Robert Hamer, John Dighton

Drama, Komedi

Storbritannien
Diskussioner om Sju hertigar  (0 diskussioner)
Kommentarer om Sju hertigar (38 st)
Ful_fisk (Anmäl)   21:08 20/5
Mycket underhållande! Härligt brittiskt, drypande av svart komik. Och så skådespelarna också! Härligt.
Krille80 (Anmäl)   2/1 2015
Riktigt underhållande film mycket tack vare att den sjuder av härlig svart humor. Dennis Price spelar sin roll med glans och är minnesvärd liksom Alec Guinness som här porträtterar hela familjen D'Ascoyne. Hela åtta olika roller. Valerie Hobson(Edith D'Ascoyne) och Joan Greenwood(Sibella Holland) gör också sevärda rollinsatser. 4-
Barneyk (Anmäl)   30/10 2014
Så underbart brittiskt torr och charmig! Otroligt underhållande och det är dessutom en spänning och nyfikenhet som ligger över filmen mest hela tiden. Underbar insats av Dennis Price!
Flonk (Anmäl)   15/12 2013
Louis beslutsamhet och iskalla inställning att nå sitt mål att bli den nästa hertigen är något alldeles speciellt. Alec Guinness spelar en hel drös med karaktärer (8) som står i Louis väg. Detta behandlas med svart humor och en perfekt tajmad voice over som gör detta till en minst sagt charmig och minnesvärd film. "Please rise from that absurd position!"
foppa99 (Anmäl)   29/6 2013
Vuxenmatine