Betyg idag: 1 192 Besökare idag: 4 094

Originaltitel: Skärseld
Regissör:Michael Meschke
Utgivningsår:1975

Om Skärseld:

Filmen inleds med fragment ur huvudpersonens livssituation: Han är en etablerad författare, han går på Nobelfest, idkar familjeliv. I bakgrunden skymtar en annan kvinna, ett självmordsförsök. Hans arbete refuseras av förläggaren, ett kontaktlöst politiskt gräl, en tillfällig arrestering. Som intellektuell pseudoradikal super han sig full på en bar, där fascistliknande ungdomar slår ner honom. Ett yttre sammanbrott som sammanfaller med den inre kollaps hans livsföring lett till. Han har tidigare arbetat på Dantes verk "La Divina Commedia" som skildrar upplevelser i ett helvete, en skärseld och ett paradis.

Jan Blomberg, Inger Jalmert-Moritz, Åke Nygren, Lilian Dahlgren, Lennart Mörk, Seth Nilsson, Jonas Uddenmyr, Lars Amble, Rune Wikström, Carina Rosén

Michael Meschke

Drama

Sverige, Turkiet
Diskussioner om Skärseld  (0 diskussioner)
Kommentarer om Skärseld (0 st)
Skriv den första kommentaren till denna film.