Skogskyrkogården

Originaltitel: Skogskyrkogården
Regissör:Ulf von Strauss
Utgivningsår:2008

Om Skogskyrkogården:

Dokumentärfilmaren Ulf von Strauss har ägnat fyra år åt att försöka fånga den unika begravningsplatsens själ. Dygnet runt, året runt på den enda kyrkogård i Sverige som upphöjts till världsarv - Skogskyrkogården i södra Stockholm. Det är människorna som står i fokus; de som arbetar på kyrkogården och de som besöker den. Filmen skildrar också naturen och djurlivet samt berättar om de unika byggander som arkitekterna Gunnar Asplund och Sigurd Lewerentz skapade för en plats där livet och döden ständigt möts. Filmen är en fresk över livet och döden som vill ge livsmod.

Dokumentär

Sverige
Diskussioner om Skogskyrkogården  (0 diskussioner)
Kommentarer om Skogskyrkogården (5 st)
foppa99 (Anmäl)   2/11 2013
Men usch va många lutande farliga gravstenar jag såg..
foppa99 (Anmäl)   2/11 2013
Det historiska perspektivet hade gärna fått vara större.Filmens tempo är lika makligt som en väldigt gammal människas: passande o fint.
goeran (Anmäl)   15/6 2011
Ulf von Strauss dokumentärfilm om Skogskyrkogården är helt okey men jag skulle ha önskat att han hade fokuserat ändå mera på arkitekturen i sig och de rent estetiska aspekterna.
KimEkberg (Anmäl)   15/6 2011
en värdig dokumentärfilm om det arkitektoniska och landskapsarkitektoniska livsmästerverk dit jag fortsatt ska vallfärda. Av namnet hade jag gissat att detta skulle vara mer av en Wiseman-artad dokumentär, men det var ju inte riktigt fallet, så jag kanske kan få möjlighet att göra min egen version en gång i framtiden till min dokumentärserie "stockholms arkitektur". Detta är hsh en fin liten film som inte försöker vara förmer än andra, den är saklig och okonstlad och berättar på ett bra sätt historien om platsens tillkomst och komplikationer i skapandet. montaget mot slutet är mycket fint, och även sekvensen då väggen till kapellet öppnas efter ett halvt århundrade. Jag lyckas inte riktigt uppfatta vad korpen med Björn Granath-röst på slutet vill säga, men det kanske var lika bra. Kanske "memento mori" eller något dylikt irrelevant. heh. en mal flyger mot dataskärmen som är lägenhetens sista envisa döende ljuspunkt i natten.
Kubrick (Anmäl)   16/2 2009
Medelbra, visar lite för lite av människornas arbete, det som visas är bara små glimtar, man får sällan se vad dom gör, och hur. Annars fint foto och intressanta historier.