Skönheten och Odjuret

Originaltitel: Beauty and the Beast
Regissör:Gary Trousdale, Kirk Wise
Utgivningsår:1991

Om Skönheten och Odjuret:

En gammal trollgumma knackar på vid en prins slott för att få skydd från ovädret. Men den själviske prinsen vägrar släppa in henne och som straff förvandlas han till ett odjur. Förbannelsen kan endast hävas om han kan få en kvinna att bli förälskad i honom hans utseende till trots. Baserad på den klassiska sagan "La Belle et la Bęte", först återgiven av Gabrielle-Suzanne Barbot de Villeneuve år 1740.

Titel: Beastly
År: 1989
Genre: Komedi, Familjefilm, Romantik
Den lilla sjöjungfrun
Titel: Flickan och odjuret
Originaltitel: La belle et la bęte
Regissör: Jean Cocteau
Regissör: Ron Clements, John Musker
År: 2009
Genre: Familjefilm, Romantik, Fantasy
Prinsessan och grodan

Paige O'Hara (röst), Robby Benson (röst), Richard White (röst), Jerry Orbach (röst), David Ogden Stiers (röst), Angela Lansbury (röst), Bradley Pierce (röst), Rex Everhart (röst), Jesse Corti (röst), Hal Smith (röst), Jo Anne Worley (röst)

Linda Woolverton

Animerad, Familjefilm, Romantik, Musikal, Fantasy

Recension Skönheten och Odjuret

- m86 sätter betyg 5 och skriver:
Det här är verkligen en väldigt vacker film ā la Broadway-känsla med tanke på dom vackra musikallåtar som förekommer. Kompositören Alan Menken belönades med en Oscar för sin vackra musik som han hade skrivit och en för låten "Beauty and the Beast" som han hade skrivit med Howard Ashman (som tyvärr avled samma år under produktionen). Den låten framfördes i en duett tav Celine Dion och Peabo Bryson....

Recension av Skönheten och Odjuret - Läs hela!

Med i listor: Animerad Top 50, Disney-klassiker, Familjefilm Top 50, Fantasy Top 50, Norrköping Filmfestival Flimmer 2003, Romantik Top 50
Diskussioner om Skönheten och Odjuret  (0 diskussioner)
Kommentarer om Skönheten och Odjuret (542 st)
AngelsDiary (Anmäl)   31/3 2018
Älskar den.
ModestyWilde (Anmäl)   19/1 2018
Seg emellanåt men ändå riktigt bra när det är bra - historien är outslitlig, men det räcker bara till en fyra.
Rai (Anmäl)   10/12 2017
Ännu en töntig Disney-film, som inte en jag kan kalla en en töntig Disney- klassiker! Dessutom håller jag med en del som är skrivet om könsrollerna i Disney-värld. Uppriktigt sagt vad är det för vinklad syn vi vill ge barn och för den del oss själva av könsrollerna och även monarkin till viss mån? Varför kan de aldrig vara: Skönheten är HAN och odjuret är Hon?
yrkeschaufföre (Anmäl)   17/11 2017
Hmmm, jag låter fyran vara kvar kanske mest av nostalgiska skäl. Den är snygg och ganska spännande men det är för lite som visar odjurets inre skönhet tycker jag.
Filmfantast86 (Anmäl)   12/10 2017
För surrealistisk för min smak
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Skönheten och Odjuret