Skönheten och Odjuret

Originaltitel: Beauty and the Beast
Regissör:Gary Trousdale, Kirk Wise
Utgivningsår:1991

Om Skönheten och Odjuret:

En gammal trollgumma knackar på vid en prins slott för att få skydd från ovädret. Men den själviske prinsen vägrar släppa in henne och som straff förvandlas han till ett odjur. Förbannelsen kan endast hävas om han kan få en kvinna att bli förälskad i honom hans utseende till trots. Baserad på den klassiska sagan "La Belle et la Bête", först återgiven av Gabrielle-Suzanne Barbot de Villeneuve år 1740.

Titel: Den lilla sjöjungfrun
År: 2011
Genre: Drama, Romantik, Fantasy
Beastly
Titel: Flickan och odjuret
Originaltitel: La belle et la bête
Regissör: Jean Cocteau
Regissör: Andy Knight
År: 1997
Genre: Familjefilm
Skönheten och odjuret - Den förtrollade julen

Paige O'Hara (röst), Robby Benson (röst), Richard White (röst), Jerry Orbach (röst), David Ogden Stiers (röst), Angela Lansbury (röst), Bradley Pierce (röst), Rex Everhart (röst), Jesse Corti (röst), Hal Smith (röst), Jo Anne Worley (röst)

Linda Woolverton

Animerad, Familjefilm, Romantik, Musikal, Fantasy

Recension Skönheten och Odjuret

- _AngelOfMusic sätter betyg 5 och skriver:
Skönheten och Odjuret är det tecknade mästerverk som blev nominerat till Oscar som Bästa Film, och var i och med det den första tecknade långfilm att bli nominerad som bästa film alla kategorier. Filmen vann inte, något som jag själv tycker är mycket synd, för den här filmen är, precis som många tidigare sagt, mer en "riktig" film än många andra tecknade. Disneys förtrollande saga om Skönheten...

Recension av Skönheten och Odjuret - Läs hela!

Med i listor: Animerad Top 50, Disney-klassiker, Familjefilm Top 50, Fantasy Top 50, Norrköping Filmfestival Flimmer 2003, Romantik Top 50
Diskussioner om Skönheten och Odjuret  (0 diskussioner)
Kommentarer om Skönheten och Odjuret (542 st)
AngelsDiary (Anmäl)   31/3 2018
Älskar den.
ModestyWilde (Anmäl)   19/1 2018
Seg emellanåt men ändå riktigt bra när det är bra - historien är outslitlig, men det räcker bara till en fyra.
Rai (Anmäl)   10/12 2017
Ännu en töntig Disney-film, som inte en jag kan kalla en en töntig Disney- klassiker! Dessutom håller jag med en del som är skrivet om könsrollerna i Disney-värld. Uppriktigt sagt vad är det för vinklad syn vi vill ge barn och för den del oss själva av könsrollerna och även monarkin till viss mån? Varför kan de aldrig vara: Skönheten är HAN och odjuret är Hon?
yrkeschaufföre (Anmäl)   17/11 2017
Hmmm, jag låter fyran vara kvar kanske mest av nostalgiska skäl. Den är snygg och ganska spännande men det är för lite som visar odjurets inre skönhet tycker jag.
Filmfantast86 (Anmäl)   12/10 2017
För surrealistisk för min smak
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Skönheten och Odjuret