Skruva den som Beckham

Originaltitel: Bend It Like Beckham
Regissör:Gurinder Chadha
Utgivningsår:2002

Om Skruva den som Beckham:

Brittisk komedi om kulturkrockar, fotboll och kärlek. Jess är en ung fotbollstokig tjej som bor i England med sin indiska familj. Familjen sätter inte särskilt stort värde på hennes stora fotbollstalang, så hon tvingas smyga iväg till träningar och matcher för att inte vredga sina föräldrar, som tycker att hon borde ägna sig åt matlagning snarare än idrott samt hjälpa till med storasysterns stundande bröllop.

Titel: Det finns bara en Jimmy Grimble
Regissör: David Evans
År: 1997
Genre: Komedi, Romantik
Fever Pitch - en i laget

Parminder Nagra, Keira Knightley, Jonathan Rhys Meyers, Anupam Kher, Archie Panjabi, Shaznay Lewis, Frank Harper, Juliet Stevenson, Shaheen Khan, Ameet Chana, Pooja Shah, Paven Virk, Preeya Kalidas, Trey Farley, Saraj Chaudhry, Imran Ali

Guljit Bindra, Gurinder Chadha, Paul Mayeda Berges

Drama, Komedi, Romantik

Storbritannien, Tyskland, USA

Recension Skruva den som Beckham

- Loomis sätter betyg 3 och skriver:
Det är inte bara i Sverige som kulturkrockar är något populärt att föra vidare till vita duken. Britterna tar sig också ann detta aktuella ämne. Den här gången så får den indiska kulturen möta den brittiska, och vad har mer kultstatus i England? Jo, givetvis fotbollen. 18- åriga Jess lever under sina föräldrars dröm, där hon ska sköta sig bra i skolan och om inte allt för länge gifta sig med...

Recension av Skruva den som Beckham - Läs hela!

Med i listor: Fotboll
Diskussioner om Skruva den som Beckham  (0 diskussioner)
Kommentarer om Skruva den som Beckham (491 st)
Filmfantast86 (Anmäl)   17/10 2017
RustyFilm (Anmäl)   8/12 2016
En härlig ”må bra film”. Visst kan den kännas lite banal. Men vad gör det när fördomar och kulturkrockar överbryggas av det vackraste av allt. En skruvad frispark rakt upp i krysset. Lira boll tjejer, det är frihet. Äntligen en film med ett sant budskap.
snyltare (Anmäl)   27/7 2015
Den enda film där Keira Knightley är rakt igenom sympatisk. Känns lite för mycket som en UR-produktion, men är ändå söt. Den fångade i alla fall barnen till slut, trots att de var ointresserade från början.
RadioSaga (Anmäl)   28/1 2015
Denna känns annorlunda, intressant och väldigt underhållande. Riktigt bra film!
Krille80 (Anmäl)   31/10 2014
Bra film även om man inte gillar fotboll, vilket det faktiskt inte handlar alldeles för mycket om. Mer om kulturkrockar och tonårsproblem. Brittiska/indier-komiker är så roliga och alla ni som minns "Curry Curry" lär gilla det här. Keira Knightley är värd mycket. 3+
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Skruva den som Beckham