Skuggan av ett tvivel

Originaltitel: Shadow of a Doubt
Regissör:Alfred Hitchcock
Utgivningsår:1943

Om Skuggan av ett tvivel:

Charlie blir överlycklig när hennes älskade morbror och namne kommer hem till Santa Rosa. När hon får anledning att tvivla på att hennes charmerande förebild verkligen är den han utgör sig för att vara börjar hennes värld att falla samman.
Se filmen på Headweb

Regissör: Robert Malcolm Young
År: 1962
Genre: Skräck
Skri i Natten
Titel: Att ha och inte ha
Originaltitel: To Have and Have Not
Regissör: Howard Hawks
År: 1944
Genre: Romantik, Thriller, Äventyr, Krig
Att ha och inte ha

Teresa Wright, Joseph Cotten, MacDonald Carey, Wallace Ford, Patricia Collinge, Henry Travers, Edna May Wonacott, Charles Bates, Hume Cronyn, Janet Shaw, Estelle Jewell, Frances Carson, Constance Purdy, Isabel Randolph, Edwin Stanley

Thornton Wilder, Sally Benson, Alma Reville

Kriminalare, Thriller, Mysterium, Film-Noir

Med i listor: 40-tal Top 50, Film-Noir Top 50
Diskussioner om Skuggan av ett tvivel  (0 diskussioner)
Kommentarer om Skuggan av ett tvivel (150 st)
flanell (Anmäl)   14:18 20/4
Verkligen?
Memmem (Anmäl)   12/8 2018
Utmärkt Hitchcock-drama! Denna film känns mycket engelsk, och var regissörens egen favoritfilm, med bra rollbesättning och väl spelade roller. Den hade premiär endast tre år efter hans "Rebecca", som vann en oscar som bästa film. Dåtidens kritiker var inte lika förtjusta över Hitchcocks filmer som dagens recensenter, varför man kan säga att hans filmer inte åldrats utan blivit bättre, de är som årgångsviner. Mycket av kameraarbetet i hans filmer har blivit förebild för senare regissörer och fotografer. Till en lugn småstad på nordamerikanska västkusten kommer en efterlängtad morbror, men snart börjar äldsta systerdottern fatta misstankar mot honom och spänningen kryper på den som vill ha ett tryggt hem, snart kryper spänningen under åskådarens hud och det känns nästan obehagligt trots att inte mycket våld visas. Med påhittighet och vishet nystar den misstänksamma systerdottern i fallet. Dramat känns engelskt, med väl genomfört skådespeleri och skicklig gestaltning av framför allt kvinnorna i dramat. Huvudrollerna spelas skickligt av Teresa Wright och Joseph Cotten. Musiken bygger upp spänningen och förstärker effekterna. Fotograferingen är utmärkt, den följer med genom nästan alla husets vrår och dessutom till bibliotek, restauranger och utomhus. Det känns som om man följer skådespelarna i hälen och har det otäcka alldeles intill sig. Jag kan förstå varför detta var regissörens egen favorit. Betyg: 4+
Raimo_1985 (Anmäl)   21/5 2018
Rätt bra. Framförallt är slutet obetalbart!
RunRiot (Anmäl)   16/1 2018
Den här har tyvärr inte åldrats så väl. Den är charmig och skådespelarna är lysande, men handlingen är alldeles för utdragen och platt. Den blir aldrig riktigt spännande.
92axha10 (Anmäl)   15/1 2018
Det är mycket symbolism och paralleller dragna av Hitchcock som man kanske inte alltid fångar. Som thriller och spänning fungerar den väldigt bra och håller stämningen uppe. Cotten är sliskig som bara den.
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Skuggan av ett tvivel