Skuggor och dimma

Originaltitel: Shadows and Fog
Regissör:Woody Allen
Utgivningsår:1992

Om Skuggor och dimma:

Kontorsslaven Kleinman väcks mitt i natten av ett medborgargarde för att hjälpa till att fånga en mördare. Mördaren har slagit till flera nätter i rad och polisen står maktlös. Kleinman irrar ut i natten utan att veta vad hans uppdrag består i. Snart är han själv förföljd av flera ur medborgargardet, som tror att han är mördaren.

Titel: Natten i Varennes
År: 1967
The Big Shave
Titel: Ten Minutes Older: The Trumpet
Originaltitel: Ten Minutes Older: The Trumpet
Regissör: Chen Kaige, Jim Jarmusch, Wim Wenders, Werner Herzog, Aki Kaurismäki, Víctor Erice, Spike Lee
År: 2002
Ten Minutes Older: The Trumpet
Titel: Reflexer i ett gyllene öga
Originaltitel: Reflections in a Golden Eye
Regissör: John Huston
År: 1967
Genre: Drama, Thriller
Reflexer i ett gyllene öga

John Malkovich, Madonna, Mia Farrow, Woody Allen, Fred Gwynne, William H Macy, Kathy Bates, Lily Tomlin, Donald Pleasence, Jodie Foster, John Cusack, John C Reilly, Julie Kavner, Kurtwood Smith, Josef Sommer, Victor Argo, Richard Riehle, James Rebhorn

Woody Allen

Drama, Komedi, Kriminalare, Thriller, Mysterium

Recension Skuggor och dimma

- AddeColciago sätter betyg 4 och skriver:
Filmen lunkar på, men jag känner ändå att den inte riktigt lossnar. Jag väntar på en stor vändning eller en tempoökning utan dess like, men det kommer ingen. Visserligen är slutet rätt spännande, men överlag blir det mest bara småmysigt med alla personmöten och den väldigt mörka bilden. Finast blir det när Allen och Farrow sitter under en stjärnklar himmel och diskuterar det faktum att stjärnan kan...

Recension av Skuggor och dimma - Läs hela!

Diskussioner om Skuggor och dimma  (0 diskussioner)
Kommentarer om Skuggor och dimma (67 st)
Albion (Anmäl)   5/12 2018
Stilfull film som också är så där skönt skruvad som hans filmer kan vara i sina bästa stunder. Kleinman är också ett underbart namn på Woodys karaktär till exempel. Når inte de högsta nivåerna men trevar sig fram till en svag 4;a, dvs 4-
pungsnigel (Anmäl)   13/3 2018
Malkovich och Cusack gör att den snuddar på 5an men är tyvärr inget fan av Woody som skådespelare så han drar ner den.
Ful_fisk (Anmäl)   3/4 2015
Seriemördar-historia i Jack the ripper-miljö av Woody Allen. Galet snyggt svartvitt foto och scenografi. Både elegant och roligt i sin blandning av komedi och gammaldags skräck. Den oklanderliga visuella stilen till trots känns det mer som en pastisch än en innehållsrik film. Men bra är det. Kul att se alla från Jodie Foster till Kurtwood Smith till Madonna i rollerna.
Dele (Anmäl)   2/2 2014
Stiligt foto och fina miljöer i en hyfsat roande och småinspirerad bagatell. Synen på prostitution känns inte fräsch, och drar ner en del. Ändå en trea.
KimEkberg (Anmäl)   22/3 2012
nä jag höjer. gillar inte riktigt glada-horan-spåret, men annars tycker jag att han har fått till själva magin oväntat bra. en riktigt studiofilm med allt vad det innebär, väldigt vackert foto, riktigt snygg dialog, och en stilig allegori över hela evigheten själv. både rolig och seriös.
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Skuggor och dimma