Skuggor över Södern

Originaltitel: To Kill a Mockingbird
Regissör:Robert Mulligan
Utgivningsår:1962

Om Skuggor över Södern:

Filmen utspelar sig i en fattig stad i amerikanska södern under depressionen. En vit kvinna beskyller en svart man för våldtäkt. Trots att hans oskuld är uppenbar har både juryn och domaren så förutfattade meningar att ingen advokat vill ställa upp och försvara honom - utom Atticus Finch, en av stadens mest respekterade medborgare. Hans passionerade försvar kostar honom många vänner, men han vinner i stället sina barns respekt och beundran.
Se filmen på Netflix

Originaltitel: Judgment at Nuremberg
Regissör: Stanley Kramer
År: 1961
Dom i Nürnberg

Robert Duvall, Gregory Peck, William Windom, Brock Peters, John Megna, Frank Overton, Rosemary Murphy, Paul Fix, Phillip Alford, Mary Badham, James Anderson (I), Estelle Evans, Collin Wilcox Paxton

Horton Foote

Drama, Kriminalare

Diskussioner om Skuggor över Södern  (0 diskussioner)
Kommentarer om Skuggor över Södern (154 st)
Solidus (Anmäl)   31/7 2018
Ojämn klassiker som tyvärr lever på en scen, men vilken scen! Givetvis pratar jag som rättegångsscenen där Gregory Peck levererar förklassiskt skådespel. Även den stackare som är anklagad för våldtäkt är förbannat bra. Utöver det så är filmen ojämn. Jag fångas inte av att det bygger mycket på barnens perspektiv och det slår mig att det förekommer scener som inte tillför filmer något som t.ex. incidenten med hunden. TO KILL A MOCKINGBIRD är en sevärd klassiker, men tona ner förväntningarna.
Pi-R (Anmäl)   18/5 2018
Boken är fantastisk, och mycket i den fångas i filmatiseringen, som dessutom har ettmycket väl genomfört foto, som både hämtar tydlig inspiration från tysk expressionism (framför allt för att levandegöra barndomens rädsla) och har flera rätt nydanande grepp (inte minst öppningsvinjettens närbilder). Peck och flera av birollsinnehavarna briljerar. Samtidigt så trillar filmen dels ner i den klassiska fällan med barnskådespelare som inte sänker helhetsintrycket, och dessutom tycker jag att den fantastiska domstolscenen och de mästerligt filmade barndomsskildringarna dessförinnan och därefter, inte riktigt gifter sig med varann. Resultatet blir en känsla av att man tittar på två filmer som någon försökt och misslyckats med att sammanfoga till en; narrativt har filmen förvånansvärt flagranta problem. Även vissa av rollfigurerna blir i plattaste laget. Hur som helst hotas aldrig 4:an. Men gillar man storyn är det bättre att läsa boken,och gillar man barn som skräms till maffiga skuggor, se M
KimEkberg (Anmäl)   15/5 2018
bra men inte bättre
C12 (Anmäl)   15/1 2018
Vad det här allt ? Väldigt överreklamerad film
erosagape (Anmäl)   5/1 2018
Bra skådespeleri i en fin berättelse som grep tag.
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Skuggor över Södern