Skuggor ur det förflutna

Originaltitel: Out of the Past
Regissör:Jacques Tourneur
Utgivningsår:1947

Om Skuggor ur det förflutna:

Jeff Bailey har försökt fly från sitt förflutna men när Whit Sterlings hejduk hittar honom kommer hans förflutna ifatt honom. Han berättar sin historia för flickvännen Ann...

Titel: Utpressning
Regissör: Joseph L Mankiewicz
År: 1949
Genre: Drama, Film-Noir
Lidelsernas hus

Robert Mitchum, Jane Greer, Kirk Douglas, Rhonda Fleming, Richard Webb, Steve Brodie, Virginia Huston, Paul Valentine, Dickie Moore, Ken Niles

Daniel Mainwaring

Drama, Thriller, Film-Noir

Build My Gallows High

Med i listor: Film-Noir Top 50
Diskussioner om Skuggor ur det förflutna  (0 diskussioner)
Kommentarer om Skuggor ur det förflutna (62 st)
goeran (Anmäl)   09:43 19/3
Intressant att se om filmen efter 11 år; jag tycker fortfarande att det är en mycket bra film men luckorna i storyn känns tydligare vid en omtitt.
Pi-R (Anmäl)   11/3 2018
Typiskt exempel på en film s9m jag gick in med orimligt höga förväntningar på, och som därför blev något av en besvikelse. Men det som sägs om den är ju på det hela taget sant – fotot och ljussättningen är bland de bästa jag sert i genren, dialogen är så filmnoir:isk att det nästan kokar över, och handlingen är allt annat än tråkig. Å andra sidan, så är just manuset lite av ett problem – man blir nästan sjösjuk av alla vändningar, och mot slutet så börjar det gränsa till fånigt. Skådespelar mässigt – inte minst Mitchum – är det slående bra, samtidigt som karaktärerna blir farligt sterotypa, inte minst kvinnorna. Lär dock behöva se om filmen om nåt år – och måhända ge ett mer rättvist betyg
myslas (Anmäl)   18/3 2017
Bra noir men jag skulle inte ranka den bland de bättre i genren. Dialogen är förvisso rapp men överraskar sällan. Det snygga fotot med alla skuggor överallt är förstås ett plus men inte tillräckligt för att få mig att höja betyget. Tycker också om Kirk Douglas i en av hans tidigaste roller, han äger verkligen rummet så fort han dyker upp.
Tonti (Anmäl)   9/5 2016
Elegant, tät och spännande. Fantastiska miljöer får man också på köpet. Och en galant Mitch.
Ful_fisk (Anmäl)   9/3 2016
Sjukt snyggt foto i klassisk noir med en grym Robert Mitchum i huvudrollen. Riktigt fina grejer även ifall den tappar efterhand när man börjar tappa bort sig i intrigen. Tänkte sätta en trea pga detta, men nu när filmen legat och ruvat i mitt sinne några dagar får det faktiskt bli en fyra. Bra grejer!
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Skuggor ur det förflutna