Betyg idag: 1 600 Besökare idag: 5 582

Originaltitel: Skumtimmen
Regissör:Daniel Alfredson
Utgivningsår:2013

Om Skumtimmen:

En dimmig sensommardag i början av sjuttiotalet på norra Öland försvinner en liten pojke utan några som helst spår. I dagar letar familjen, polisen och frivilliga efter honom. Tjugo år senare får pojkens mor Julia ett oväntat telefonsamtal från sin far, den åldrige sjökaptenen Gerlof Davidsson. Han ber henne komma till Öland för att hjälpa honom med efterforskningar kring dottersonens försvinnande, då en av pojkens sandaler plötsligt har dykt upp.

Baserad på romenan Skumtimmen av Johan Theorin från år 2007.
Se filmen på Viaplay

Genre: Komedi, Familjefilm, Äventyr
Den stora nötkuppen
Titel: Försvunnen
Originaltitel: Försvunnen
Regissör: Henrik JP Åkesson, Mattias Olsson (II)
År: 2011
Regissör: Kevin Bacon
År: 2005
Genre: Drama, Romantik
Loverboy

Lena Endre, Tord Peterson, Thomas W Gabrielsson, Stefan Gödicke, Eva Fritjofson, Björn Andersson, Claes Hartelius, Jan Tiselius, Martin Alfredson Jofs, Felix Engström, Ted Åström, Maria af Malmborg Linnman, Jessica Liedberg, Magnus Roosmann

Daniel Alfredson, Birgitta Bongenhielm

Drama, Mysterium

Sverige
Diskussioner om Skumtimmen  (0 diskussioner)
Kommentarer om Skumtimmen (60 st)
supermancover (Anmäl)   00:58 2/8
Endre är faktiskt bra i denna. Gillade stämningen.
Hogman (Anmäl)   00:00 12/2
Har läst boken och den är helt klart mer intressant än filmen. Förstår inte riktigt hyllningarna av Endre i denna filmen, går mest o surar hela tiden. Tord P däremot levererar, tänka sig att han gjorde denna rollen vid 86 års ålder - imponerande!
RustyFilm (Anmäl)   8/12 2016
Jag har läst Johan Theorins samtliga böcker. Tror det här är hans debut roman. Theorin har här skapat en finurlig och spännande historia. Det jag fastnade för i boken var den känslosamma och fantasieggande dramastrukturen. Filmatiseringen saknar detta och blivit mer lik en ordinär kriminalthriller. På skådespelar sidan så gör Tord Peterson en fantastisk rolltolkning av huvudfiguren Gerlof. Den stämmer till fullo med den ”fantasibild” jag skapade när jag läste boken. Blev glad när jag hörde att den här historien skulle filmatiseras. Förväntningarna var stora. Men tyvärr förväntningar uppfylldes inte. Trots detta så är det här en mycket sevärd film.
Tatty (Anmäl)   7/12 2016
Lagom seg först men ändå är det lite spänning i filmen och man undrade vad som hände och så. Gillar slutet då man fick veta vad som hände!
Alice - Renee (Anmäl)   1/11 2016
Lena Endre verkar vara immun mot dålig regi. Trean är mest tack vare henne. Och lite Vera Kants hus.
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Skumtimmen