Skyskrapan brinner

Originaltitel: The Towering Inferno
Regissör:John Guillermin, Irwin Allen
Utgivningsår:1974

Om Skyskrapan brinner:

Arkitekten Doug Roberts återvänder från semestern och ser att en skyskrapa han ritat nästan är färdigbyggd. Han går på en cocktailfest i skyskrapan men oroar sig för att byggnadsarbetarna inte följt hans instruktioner fullt ut. Till allas förskräckelse får han rätt när en kortslutning sker och byggnaden börjar brinna. Tillsammans med brandchefen Michael O'Halleran försöker han bekämpa den tillsynes oövervinnerliga elden.

Titel: SOS Poseidon
Regissör: Mark Robson
År: 1974
Genre: Drama, Action, Thriller
Jordbävningen

Richard Chamberlain, Faye Dunaway, Robert Wagner, Steve McQueen, Paul Newman, Fred Astaire, William Holden, O J Simpson, Susan Blakely, Robert Vaughn, Jennifer Jones, Sheila Allen, Norman Burton, Gregory Sierra, Susan Flannery

Stirling Silliphant, Thomas N Scortia, Richard Martin Stern, Frank M Robinson

Drama, Action, Thriller

Med i listor: Czechflashs filmer med 70-talskänsla
Diskussioner om Skyskrapan brinner  (0 diskussioner)
Kommentarer om Skyskrapan brinner (144 st)
Rai (Anmäl)   23:34 27/2
Det här en riktigt bra katastrof film!!!
Filmfantast86 (Anmäl)   23/10 2017
helt ok
Grillo (Anmäl)   20/9 2017
Håller fortfarande och jag kan inte annat än att höja till en femma efter omseende.
Afflicter (Anmäl)   21/1 2017
Man kan väl bara konstatera att de var lika dålliga på att göra katastroffilm på 70-talet som nu for tiden. Det här känns mera som en propagandafilm gjord ur en brandkårssynvinkel än en påkostad Hollywood-film. Den känns så förbannat amatörmässig ur en dramatisk synvinkel. Konstiga, tråkiga och onödiga scener gör att den gott kunde ha klippts ner till 2h. McQueen och Newman kommer i alla fall ut med hedern i behåll. Det enda positiva kan väl sägas vara det faktum att Fox och WB faktiskt samarbetade för att göra den här filmen.
Solidus (Anmäl)   6/1 2017
Stjärnspäckad, spännande och välgjord katastroffilm som står stadigt än idag samt sparkar ner många av dagens konkurrenter. Här finns det inte några billiga dataeffekter på elden, utan folk som springer ut i infernot gör det på riktigt. Det är en katastroffilm som även känns som en krigsfilm på samma gång och Paul Newman och Steve McQueen bländar mig med sitt Hollywoodglans.
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Skyskrapan brinner