Slacker

Originaltitel: Slacker
Regissör:Richard Linklater
Utgivningsår:1991

Om Slacker:

En film om den generation som kommit i kläm mellan 60-talets överflöd och 90-talets arbetslöshet. De kallas slackers och regissören Richard Linklater har gett sig ut i Austin, Texas för att fånga deras tillvaro. Denna spelfilm kan liknas vid en stafettlöpning där kameran rör sig fritt mellan människor på trottoarer, i parker och i barer. Allt från knäppskallar till självutnämnda genier får komma till tals och ge sin syn på sakernas tillstånd i dagens samhälle.

Titel: Coffee and Cigarettes
Originaltitel: Coffee and Cigarettes
Regissör: Jim Jarmusch
År: 1986
Genre: Komedi
Coffee and Cigarettes
Titel: Slacker 2011
Originaltitel: Slacker 2011
Regissör: Miguel Alvarez, Bradley Beesley, John E Bryant, Bob Byington, Michael Dolan, Sam Wainwright Douglas, Jay Duplass, Chris Eska, Paul Gordon, Amy Grappell, Duane Graves, Carlyn Hudson, Clay Liford, Berndt Mader, Geoff Marslett, Justin Meeks, Scott R Meyers
År: 2011
Originaltitel: Post Tenebras Lux
Regissör: Carlos Reygadas
År: 2012
Post Tenebras Lux

Richard Linklater, Rudy Basquez, Jan Hockey, Jean Caffeine, Stephan Hockey, Mark James, Samuel Dietert, Bob Boyd, Terrence Kirk, Keith McCormack, Jennifer Schaudies, Dan Kratochvil

Richard Linklater

Drama, Komedi

Diskussioner om Slacker  (0 diskussioner)
Kommentarer om Slacker (69 st)
Ful_fisk (Anmäl)   26/8 2018
Skön stämning, bra dialog. Som helhet inte ruskigt engagerande, men ändå rätt och skön i sin experimentella stil. Linklater befinner sig här fortfarande lite på studentfilmsnivån, men visar stor potential, som han senare skulle komma att utnyttja ordentligt!
Arensberg (Anmäl)   22/1 2018
såg den när jag var typ 12, blev sur för att ingen ville jobba
Barneyk (Anmäl)   14/9 2017
Jag gillar ändå konceptet och det är nice som tidsdokument. Att se alla karaktärer prata på ett sätt som känns genuint och det är så blandat och hur filmen går framåt funkar väldigt bra. Men, bryr jag mig? Tycker jag pladdret är intressant? Nej, det gör jag inte. Jag gillar verkligen hur många av monologerna och så känns så klockrena för att skildra karaktären men det är ofta pladder jag inte tycker är särskilt intressant irl och det blir inte mer underhållande på film. Så känner mig lite kluven till hur jag ska betygsätta, den är väldigt välgjord och känns egen och har ett bra driv för vad den vill göra. Jag uppskattar idén. Men jag uppskattar inte direkt att titta på filmen. Så blir bara en tvåa, dock en stark.
origC-J (Anmäl)   21/3 2016
Linklater jobbar vidare på metoden han återvänt till då och då. Intressant för just denna ovanliga metod, och för det sköna tidsdokumentet av liberala bastionen Austin.
Ima_Tree (Anmäl)   8/8 2014
Haha, stonerpladdrig 90-talsöverdos som var skön att bara snöa med i. Lågbudget men ändå rätt så välgjort på det sättet. Den får en extra charmpoäng.
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Slacker