Slam

Originaltitel: Slam
Regissör:Marc Levin
Utgivningsår:1998

Om Slam:

Rapparen Ray Joshua bor i Washingtons ghetto där ungdomarna omöjligen undviker droger och kriminalitet. När Ray blir arresterad för drogförsäljning får han uppleva det amerikanska rättssystemets allra mörkaste sidor. Väl fängslad träffar han lärarinnan Lauren som ser hans musikaliska talang och bestämmer sig för att hjälpa honom. Med orden och rytmen som vapen går de till angrepp mot systemet som fångat deras öde.

Titel: A Girl Walks Home Alone at Night
Café de Flore

Saul Williams, Sonja Sohn, Bonz Malone, Beau Sia, Lawrence Wilson, Andre Taylor

Richard Stratton, Bonz Malone, Sonja Sohn, Saul Williams, Marc Levin

Drama

Med i listor: Filmfrossa på Hagabion 2006, Norrköping Filmfestival Flimmer 2000, Sundance Grand Jury Prize
Diskussioner om Slam  (0 diskussioner)
Kommentarer om Slam (9 st)
setterwall (Anmäl)   20/1 2012
Kredd till filmtipsets egna bidrag till en form av poetry slam i kommentaren här nere. Vill också så väldigt gärna ge den en femma. För mig är det inte hiphopjargonger som stör. Jag är hiphop. Skriver hiphop. Rappar hiphop. Men det är något som saknas. Svårt att säga vad. Komponenterna för att få en femma finns där. Men det känns inte rätt hela vägen, samtidigt som den inte är förtjänt av en fyra eftersom den är såpass mkt bättre än många av mina andra fyror.
SanneLundbäck (Anmäl)   28/12 2009
Klockan är alldeles för mycket, det har gått alldeles för många koppar glögg, och jag har insett att det är alldeles för långt till en penna och ännu längre till ett papper, varför det inte kommer bli någon kaskadvomering av ordordord från mig inatt. Den här rullen fick mig verkligen att vilja skriva. Lågbudgetstilen och poesin är rentfabulösa! Det som hindrar en femma är all nedrans hiphopjargong och vissa tveksamma skådespelarinsatser, men Williams och Sohn fungerarverkligen för mig - särkilt på scen. Nu ska jag springa tre varv runt huset och komma på så många rim som möjligt på "scenpoet". Kladdkakssmet, pinsamhet, odiskret...
OndSaft (Anmäl)   7/4 2008
Jag håller verkligen inte med föregående talare. Skådespelarna och poesin är vad som bär den här filmen. Den ende som inte håller måttet enligt min mening är Beau Sia, men han har ändå en så pass liten roll.
Heartsick (Anmäl)   2/4 2006
Instämmer med föregående talare. Sohn drar ner filmens betyg avsevärt. Här kan man verkligen tala om ett omaka par.
euchari (Anmäl)   1/4 2006
bra film. men var sonja sohn tvungen att vara saul williams motspelare? de är inte snygga ihop helt enkelt. usch. det förstör väldigt mycket av filmen.
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Slam