Släpp fångarne loss, det är vår!

Originaltitel: Släpp fångarne loss, det är vår!
Regissör:Tage Danielsson
Utgivningsår:1975

Om Släpp fångarne loss, det är vår!:

Frida tar till alla upptänkliga medel för att få fångar frisläppta.

Titel: Äppelkriget
Regissör: Hans Alfredson
År: 1987
Genre: Äventyr
Jim och piraterna Blom

Hans Alfredson, Gösta Ekman, Lena Nyman, Margaretha Krook, Ernst-Hugo Järegård, Jan Malmsjö, Tage Danielsson, Georg Årlin, Urban Sahlin

Tage Danielsson

Komedi, Musikal

Release the Prisoners to Spring

Sverige
Med i listor: AB Svenska Ord, Guldbaggar
Diskussioner om Släpp fångarne loss, det är vår!  (0 diskussioner)
Kommentarer om Släpp fångarne loss, det är vår! (173 st)
Sture Stenhög (Anmäl)   03:14 18/4
Jag kan uppskatta en del av Hasse & Tages verk, men det här är ett bra exempel på deras sämre sida. När de känner att de måste få ut ett politiskt budskap och bara planlöst flummar iväg i sann 70-tals-anda, så resulterar det i sådan här dynga. Ett fenomen som känns mer Tage än Hasse. Något manus kan de inte gärna ha haft, och argumenteringen känns minst sagt spretig. Men i grunden försöker de väl stå upp för en human fångvård, och det kan jag ju trots allt sympatisera med, men den här filmen är så irriterande att den snarare får mig att vilja slänga in varenda liten snattare i tortyrkammare på livstid, så man kan väl inte påstå att de riktigt lyckas nå mig med sitt budskap. Humorn är dessutom bara dum och fånig. Kanske Gösta Ekmans sämsta roll? Men den är iaf inte lika provocerande dålig som Äppelkriget, och som tidsdokument är den lite fascinerande ändå
wasteoftime (Anmäl)   01:13 27/1
0,1
Ful_fisk (Anmäl)   27/8 2018
Skönt 70-tal! Vacklar lite mellan trean och fyran. Varm, kreativ och mysig. Lysande skådespelarensemble! Men också en smula lättviktig, i synnerhet i skuggan av somliga av Hasse & Tages andra filmer.
F-M-J (Anmäl)   25/3 2018
Svenska komiska genier i högform. Underfundig, rolig och med en vacker poäng.
Rai (Anmäl)   28/11 2017
konstig satir av vad?
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Släpp fångarne loss, det är vår!