Sleepy Hollow

Originaltitel: Sleepy Hollow
Regissör:Tim Burton
Utgivningsår:1999

Om Sleepy Hollow:

En film baserad på Washington Irvings klassiska berättelse. I de mörka skogarna i närheten av den lilla byn Sleepy Hollow sägs det finnas en huvudlös riddare. Denne riddare rider ut nattetid och de som hamnar i hans väg förlorar sitt eget huvud. Ichabod Crane, spelad av Johnny Depp, måste visa sitt mod för att imponera på den vackra Katarina van Tassel, som spelas av Christina Ricci. Att visa sitt mod innebär här att han ska rida genom den mörka skogen trots att flera huvudlösa lik påträffats i området. Musiken är för övrigt skapad av Danny Elfman som även skapat musiken till bl a "Beetlejuice" och "Edward Scissorhands".
Se filmen på Plejmo

Regissör: Guillermo del Toro
År: 2015
Genre: Drama, Romantik, Thriller, Skräck, Fantasy, Mysterium
Crimson Peak

Johnny Depp, Christina Ricci, Michael Gambon, Casper Van Dien, Miranda Richardson, Christopher Walken, Christopher Lee, Steven Waddington, Jeffrey Jones, Ian McDiarmid, Michael Gough, Alun Armstrong, Jessica Oyelowo, Richard Griffiths, Lisa Marie

Andrew Kevin Walker

Skräck, Mysterium

USA, Tyskland

Recension Sleepy Hollow

- m86 sätter betyg 5 och skriver:
1990 gjorde han "Edward Sciccorhands", 1994 gjorde han "Ed Wood" och 1999 gjorde Tim Burton "Sleepy Hollow", baserad på Washington Irvings klassiska spök-berättlese. Alla dessa tre filmer har något gemensamt, och det är att Johnny Depp har haft huvudrollerna i alla tre, och i "Sleepy Hollow" så gör han ett av sina bästa skådespelar-insatser hittills. "Sleepy Hollow" utspelar sig i slutet av...

Recension av Sleepy Hollow - Läs hela!

Med i listor: Mysterium Top 50, Skräck Top 50
Diskussioner om Sleepy Hollow  (0 diskussioner)
Kommentarer om Sleepy Hollow (916 st)
dudson (Anmäl)   14:26 11/1
Tvär grym Burton rulle med såna snygga effekter och den spöklika atmosfären & med lite steam punk inslag, man häpnar av läckerheten filmen ger, Depp är såklart given i sin roll som kufisk polis. The Headless Horsman är fan den coolaste bad-as skurken film världen skådat!
Rai (Anmäl)   27/2 2018
Ganska underhållande faktiskt!
päronanton (Anmäl)   13/6 2017
Mycket bra och spännande spökhistoria, riktigt ryslig spänning genom hela filmen! Tim Burton är en mycket skicklig regisör! Johnny Depp är kanon bra som vanligt! Christina Ricci är också väldigt bra! Älskar denna filmen!
92axha10 (Anmäl)   17/5 2017
så fort Christopher Walken är på skärmen är jag lycklig
RustyFilm (Anmäl)   11/12 2016
En riktigt gammal hederlig spök-saga som varken skrämmer eller roar. Är det en skräckfilm utan skrämseleffekter eller en komedi utan humor? Vet ej kanske båda. Men ett av Tim Burtons större bottennapp är det.
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Sleepy Hollow