Slumdog Millionaire

Regissör:Danny Boyle
Utgivningsår:2008
Antal betyg:19156 betyg

Om Slumdog Millionaire:

Jamal Malik, en 18-årig föräldralös kille från Bombays slumområden, är bara en fråga ifrån att vinna 20 miljoner rupier i den indiska teveversionen av "Vem vill bli miljonär?". Men när programmet tar paus arresteras han, misstänkt för fusk. Ingen tror att han, en pojke från slummen, kan veta de rätta svaren. Desperat försöker Jamal bevisa sin oskuld och går igenom fråga för fråga föratt förklara hur han kunnat känna till alla svar. För varje fråga kommer det fram en fascinerande historia om hans liv på gatorna tillsammans med sin bror, om människorna som korsat hans väg och, inte minst, historien om Latika, flickan han älskat och förlorat. I varje del av hans berättelse finns nyckeln till svaret på frågan han besvarat.

Titel: Berättelsen om Pi
Regissör: Mira Nair
År: 1988
Film nr.: 11917
Salaam Bombay!

Anil Kapoor, Mahesh Manjrekar, Raj Zutshi, Saurabh Shukla, Dev Patel, Madhur Mittal, Freida Pinto, Irrfan Khan, Ankur Vikal, Mia Drake Inderbitzin, Sanchita Choudhary, Arfi Lamba

Simon Beaufoy

Drama, Kriminalare, Romantik

Storbritannien, USA

Recension Slumdog Millionaire

- Fredrik83 sätter betyg 5 och skriver:
Slumdog Millionaire är godis för alla dina sinnen. Manuset är overkligt bra och det griper tag i en från första början och håller i en i ett hårt grepp genom hela filmen och lämnar få oberörda. Jag har själv inte varit i Indien, men man blir väldigt sugen efter den här filmen. Danny Boyle tar verkligen vara på det färgglada landet Indien, och visar upp det på ett nästan magiskt sätt och lyfter fram...

Recension av Slumdog Millionaire - Läs hela!

Med i listor: Filmtipsets Topp 250, Norrköping Filmfestival Flimmer 2009, Oscars, People's Choice Award i Toronto, Romantik Top 50
Diskussioner om Slumdog Millionaire  (0 diskussioner)
Kommentarer om Slumdog Millionaire (815 st)
Rai (Anmäl)   7/3 2018
Boken är 100 gånger bättre än filmen!
deswhip (Anmäl)   17/2 2018
Det är en bra film, snyggt filmad, fin historia. Men man ska fatta en sak, han klarade bara en av frågorna med att han var lite streetsmart, resten var bara tur!
Bouncer (Anmäl)   1/7 2017
Inte nog med att filmen är ett överskattat sömnpiller utan den är även en propagandistisk anti-hinduistisk smörja.
RustyFilm (Anmäl)   8/12 2016
I grunden är det har en klassisk kärleks/relations intrig. Men med historien placerad i Bombays dramatiska slummiljö och arrangerad i ett häftigt tempo så blir helheten ändå väldigt smart och nyskapande. Det här är bra film.
Stygga-Vargen (Anmäl)   29/10 2016
Väldigt hoppig och rörig film med dåliga skådespelare.
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Slumdog Millionaire
Se filmen