Slumdog Millionaire

Regissör:Danny Boyle
Utgivningsår:2008
Antal betyg:19081 betyg

Om Slumdog Millionaire:

Jamal Malik, en 18-årig föräldralös kille från Bombays slumområden, är bara en fråga ifrån att vinna 20 miljoner rupier i den indiska teveversionen av "Vem vill bli miljonär?". Men när programmet tar paus arresteras han, misstänkt för fusk. Ingen tror att han, en pojke från slummen, kan veta de rätta svaren. Desperat försöker Jamal bevisa sin oskuld och går igenom fråga för fråga föratt förklara hur han kunnat känna till alla svar. För varje fråga kommer det fram en fascinerande historia om hans liv på gatorna tillsammans med sin bror, om människorna som korsat hans väg och, inte minst, historien om Latika, flickan han älskat och förlorat. I varje del av hans berättelse finns nyckeln till svaret på frågan han besvarat.

Titel: Berättelsen om Pi
Regissör: John Jeffcoat
År: 2006
Genre: Drama, Komedi, Romantik
Outsourced

Dev Patel, Freida Pinto, Madhur Mittal, Anil Kapoor, Irrfan Khan, Saurabh Shukla, Mahesh Manjrekar, Ankur Vikal, Rajendranath Zutshi, Sanchita Choudhary, Mia Drake Inderbitzin, Arfi Lamba

Simon Beaufoy

Drama, Kriminalare, Romantik

Storbritannien, USA

Recension Slumdog Millionaire

- wst sätter betyg 2 och skriver:
Personligen förstår jag inte hur den här filmen kunde vinna hela åtta Oscars, och vara nominerad inom tio kategorier, under den senaste Oscarsgalan. Den är verkligen överreklamerad och inte alls spännande eller för den delen sorglig. Jag har både läst boken, som är skriven av den indiske författaren Vikas Swarup, och nu alltså även sett filmen. Måste säga att boken är tio, om inte hundra, gånger så...

Recension av Slumdog Millionaire - Läs hela!

Med i listor: 2000-tal Top 50, Filmtipsets Topp 250, Kriminalare Top 50, Norrköping Filmfestival Flimmer 2009, Oscars, People's Choice Award i Toronto, Romantik Top 50
Diskussioner om Slumdog Millionaire  (0 diskussioner)
Kommentarer om Slumdog Millionaire (813 st)
Bouncer (Anmäl)   17:25 1/7
Inte nog med att filmen är ett överskattat sömnpiller utan den är även en propagandistisk anti-hinduistisk smörja.
RustyFilm (Anmäl)   8/12 2016
I grunden är det har en klassisk kärleks/relations intrig. Men med historien placerad i Bombays dramatiska slummiljö och arrangerad i ett häftigt tempo så blir helheten ändå väldigt smart och nyskapande. Det här är bra film.
Stygga-Vargen (Anmäl)   29/10 2016
Väldigt hoppig och rörig film med dåliga skådespelare.
Greystalker (Anmäl)   10/10 2016
Såg just om den efter drygt sju år och den var lika bra som jag mindes den, stark fyra!
LacombeLucien (Anmäl)   26/4 2015
Bra.