Små och stora brott

Originaltitel: Crimes and Misdemeanors
Regissör:Woody Allen
Utgivningsår:1989

Om Små och stora brott:

Ögonläkaren Judah Rosenthal har haft en affär med Dolores under flera år och nu hotar hon att förstöra hans liv om han inte gifter sig med henne. När hans bror Jack föreslår att de skall låta mörda henne hamnar Judah i ett svårt moraliskt dilemma - personlig katastrof eller mord. Samtidigt vill filmmakaren Clifford Stern göra en film om en filosofiprofessor men får istället uppdraget att göra ett porträtt av den framgångsrike TV-producenten Lester. Lester, som dessutom är hans svåger, representerar allt som Clifford avskyr.

Titel: Match Point
Regissör: Francis Ford Coppola
År: 1974
Genre: Drama, Kriminalare, Thriller, Mysterium
Avlyssningen

Martin Landau, Woody Allen, Mia Farrow, Anjelica Huston, Alan Alda, Jerry Orbach, Joanna Gleason, Claire Bloom, Sam Waterston, Caroline Aaron, Victor Argo, Stephanie Roth Haberle, Garrett Simowitz, Daryl Hannah, Mercedes Ruehl

Woody Allen

Drama, Komedi

Med i listor: 80-tal Top 50
Diskussioner om Små och stora brott  (0 diskussioner)
Kommentarer om Små och stora brott (102 st)
lekke (Anmäl)   19/9 2016
Allens bihistoria svag (men, hmm, ganska nödvändig?) i denna Dostojevskij-övning om moral. Han hade lika gärna fått göra en hel film om Landaus figur. Humorn dock inte någon höjdare i denna (förutom frihetsgudinneskämtet, en av mina Woody-favoriter).
Hypostas (Anmäl)   1/3 2016
En av Woody Allens bättre filmer, helt klart.
Barneyk (Anmäl)   1/11 2015
Tycker den känns lite för seriös utan tillräckligt med substans som tilltalar mig för att funka. Rätt bra och så.
Darn (Anmäl)   31/3 2015
Gillade greppet i att Allen för en gångs skulle spelade en mer birollsorienterad karaktär framför kameran. Annat brukar det vara. Ställer mig dock kluven till helheten som jag uppfattade lite splittrad. Visst, jag skrattade till något. Men det var alltjämt bara Allens karaktärs öde som föll mig i smaken. Huruvida huvudrollen skulle lösa sitt kunde jag inte bry mig mindre om. Kanske har det att göra med att jag har svårt för relationsdravel. Särskilt när den framställs på det här sättet av diverse vänstrande bland äldre och förnämt societetsfolk. I alla fall om det skildras på det här sättet.
coastaltown (Anmäl)   17/3 2015
Skådisarna gör ett superjobb men det tuggar på i småseg takt och jag hade gärna sett en rappare dialog i den vanliga Allen-andan.
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Små och stora brott