Smak av körsbär

Originaltitel: Ta'm e guilass
Regissör:Abbas Kiarostami
Utgivningsår:1997

Om Smak av körsbär:

Den iranske mannen Mr. Badii har beslutat sig för att begå självmord vid skymningen men innan dess letar han efter någon som kan gräva igen hans handgrävna grav morgonen därpå. Under hans sökande i Tehrans utkanter träffar han på många olika personer som alla ger honom sin syn på varför livet är värt att leva.

Titel: Dag och natt
Originaltitel: L'albero degli zoccoli
Regissör: Ermanno Olmi
År: 1978
Träskoträdet

Homayoun Ershadi, Abdolrahman Bagheri, Afshin Khorshid Bakhitari, Safar Ali Morad, Mir Hossein Noori

Abbas Kiarostami

Drama

A Taste of Cherry, Taste of Cherry

Iran, Frankrike
Med i listor: Guldpalmer
Diskussioner om Smak av körsbär  (0 diskussioner)
Kommentarer om Smak av körsbär (63 st)
BrutusBeefcake (Anmäl)   16/2 2015
Filmen öppnar riktigt bra och lovande med många lysande dialoger och ett harmoniskt tempot, Ershadi lyser verkligen igenom med ett väldigt bra skådespeleri men efter ca en timma börjar filmen att bli lite väl långdragen. (8+/15)
Ful_fisk (Anmäl)   20/8 2014
Min första kontakt med den iranska mästerregissören Abbas Kiarostami gjorde mig riktigt sugen på att se mer. Här får vi följa en man med omskakande planer under en ödesmättad biltur som varar under i stort sett hela filmen. Stillsamt och avskalat, men också otroligt fängslande, starkt och gripande. Storartat och lysande. Bör ej missas!
timbo93 (Anmäl)   15/7 2014
En respektfull berättelse om depression. "Att vara olycklig är också en synd. När man är olycklig skadar man andra människor. Är inte det också en synd?" De övertalande dialogerna är rent retoriska mästerverk. Älskar hur man i och med de långsamma scenerna hänger med i mannens tankar och hur det förstärks med bilderna ur hans perspektiv.
pellelewis (Anmäl)   13/4 2014
Sevärd, men inte mycket mer. Gillar visserligen hur filmen är uppbyggd, och det faktum att huvudkaraktären förblir ett blankt blad – tillgänglig för tittaren att projicera sin bild på. I slutändan säger den mig dock inte speciellt mycket. Någon visuell upplevelse kan jag inte påstå att jag tycker att det är heller, även om symboliken är rik och något eggande. Dock en regissör värd att ge fler chanser, potentialen finns där definitivt.
#54 (Anmäl)   5/2 2014
Vackert.