Smultronstället

Originaltitel: Smultronstället
Regissör:Ingmar Bergman
Utgivningsår:1957

Om Smultronstället:

Den åldrande Isak Borg är rädd för att dö och plågas av en mardröm. Då han reser från Stockholm till Lund, där han ska utnämnas till Jubeldoktor, får han genom de människor han möter och sina egna drömmar och minnen chans att konfronteras med sig själv.

Titel: Att leva
Regissör: Luis Buñuel
År: 1950
Genre: Drama, Kriminalare
Gatans desperados

Victor Sjöström, Ingrid Thulin, Bibi Andersson, Gunnar Björnstrand, Folke Sundquist, Björn Bjelfvenstam, Jullan Kindahl, Gunnar Sjöberg, Gunnel Broström, Naima Wifstrand, Sif Ruud, Gertrud Fridh, Max von Sydow, Åke Fridell, Per Sjöstrand, Gio Petré

Ingmar Bergman

Drama, Roadmovie

Wild Strawberries

Sverige

Recension Smultronstället

- orCa sätter betyg 4 och skriver:
Vår allra största regissör briljerar till sig en av svenska filmhistoriens mest framgångsrika filmer. I denna utomordentliga skildring från 1957 får vi följa med när en professor (läkare) ser tillbaka på sin tid och minns alla de bittra händelserna som nedsölat hans liv. Filmen viskar fram sitt budskap, genom ett fenomenalt manus och rätt spännande skådespeleri, samt ger oss många tankestunder. ...

Recension av Smultronstället - Läs hela!

Med i listor: 50-tal Top 50, Guldbjörnar i Berlin, Medlemmarnas mest eftersökta, Norden, Roadmovie Top 50, Stockholm XVIII, Sverige Topp 50
Diskussioner om Smultronstället  (0 diskussioner)
Kommentarer om Smultronstället (410 st)
Fredzon_M (Anmäl)   22:44 2/1
Sänker till en fyra efter omtitt. Träffar mig inte alls lika mycket i hjärtat som senast. Den är lite smålöjlig och högtravande och flörtar kanske mer än något annat Bergman gjort med Hollywood. Men den är snygg och effektfull.
paninaro (Anmäl)   17/12 2018
En andra titt och höjning från fyra till fem. Sjöströms resa är så fantastisk fint berättad på så många plan. Man känner Isaks smärta ändå in i hjärtat när han upplever sina minnen med dess livslånga undertryckta känslor av att vara sårad och missförstådd. De olika platserna, minnena och drömsekvenserna tecknar en tredimensionell bild av en en man - med alla sina svagheter, brister och sin sårbarhet - som är det är så oerhört lätt att sympatisera med och relatera till. När han tar farväl av liftarna och sedan räcker ut en hand till sin son så kommer tårarna. En film som lever kvar i bröstet och som grep tag i mig ännu hårdare andra gången.
ToddDowney (Anmäl)   7/9 2018
Den var bra, speciellt ur ett filmskapar perspektiv, men för mig var de inget jag kommer se igen, tyvärr men en fin film med bra budskap och bra berättat.
92axha10 (Anmäl)   19/8 2018
Filosofisk, tankeväckande skildring om att finna sig själv.
Albion (Anmäl)   31/7 2018
På det hela taget en storslagen uppvisning av framför allt Bergman och Sjöström. Sensmoralen kommer lite påtvingande till betraktaren också och efteråt är man så angelägen om att vårda sina relationer att man nästan blir otålig. Några skönhetsfläckar såsom gestaltningen av tvillingarna och ungdomarnas överdrivet barnsliga ton gör att betyget stannar på en stark 4;a, dvs 4+ vid denna omtitt efter drygt 11 år
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Smultronstället