Snabba cash

Originaltitel: Snabba cash
Regissör:Daniel Espinosa
Utgivningsår:2010

Om Snabba cash:

JW lever dubbelliv som stekare på Stureplan och fattig student på Handels. För att finansiera sitt jet-setliv kör han svarttaxi och gör allehanda småjobb. Allt förändras den dag han blir erbjuden 20 000 för hämta upp en kille vid namn Jorge. Jorge är på flykt från både polisen och ett kriminellt gäng. Hans plan; göra en sista koksleverans och lämna landet.

Baserad på romanen Snabba cash av Jens Lapidus från år 2006.
Se filmen på CDON

Originaltitel: Pusher II
År: 2004
Genre: Drama, Action, Kriminalare, Thriller
Pusher 2

Joel Kinnaman, Dragomir Mrsic, Joel Spira, Matias Varela, Lisa Henni, Annika Ryberg Whittembury, Mahmut Suvakci, Dejan Cukic, Fares Fares, Lea Stojanov, Jones Danko, Miodrag Stojanovic, Andrea Edwards, Christian Hillborg, Hamdisa Causevic

Maria Karlsson

Drama, Action, Kriminalare, Thriller

Easy Money

Sverige, Tyskland, Danmark

Recension Snabba cash

- Puffie sätter betyg 2 och skriver:
Efter att ha sett filmen önskar jag dock att jag hade läst boken innan, för direkt får jag känslan att man utgår från att alla läst boken. Man kastas direkt in i fyra olika historier utan någon som helst karaktärsintroduktion.

Recension av Snabba cash - Läs hela!

Med i listor: 2010-tal Top 50
Diskussioner om Snabba cash  (0 diskussioner)
Kommentarer om Snabba cash (525 st)
Rai (Anmäl)   22/7 2018
Ojämn ibland väldigt bra, men sen dyker den och blir seg på något vis.. jag vet inte vad jag ska tycka riktigt!
Filmfantast86 (Anmäl)   18/10 2017
RustyFilm (Anmäl)   8/12 2016
Jens Lapidus bok med samma titel som filmen har filmatiserats på ett lysande sätt av Daniel Espinosa och bl.a Maria Karlsson. Spelplats är Stockholms undre värd (alltså en svensk gangsterfilm). Det mesta är mycket spännande och även trovärdigt. Bra skådespelar insatser, speciellt Joel Kinnaman som JW. Det enda som störde mig något var att dialogen några gånger dränktes av högt bakgrundsljud.
karlmats (Anmäl)   7/6 2016
Efter så mycket hype hade man ju trott att det skulle vara bättre. Historien känns igen sen tidigare och jag vet inte om dialogen är så pass nyskapande att jag skulle bry mig om denna än om resten av de liknande rullarna som redan finns där ute. JW är inte direkt en huvudperson man håller på så där överdrivet mycket, han tar sig förvisso vatten över huvudet men hans ambition är ju trots allt ändå att hänga med dolmarna på handels, bara där tappar man ju all respekt för karln. Bättre kanske då att ge sig i lag med serbiska maffian som åtminstone står för sina svinerier. För min del blir det lite för snabba ryckiga scener och glorifiering av lyxlivet, nästan som att Lapidus suttit själv på en kammare och sippat billigt lådvin och drömt sig bort om få vara en i gänget på riktigt. Filmen har sina stunder, men mer än en dussindeckare ser jag inte här. Har hört mycket bra om boken så kanske skulle ta och läsa den också även om deckare inte riktigt är min kopp te. En stark 2a, det blev aldrig ointressant och man undvek ändå de värsta fällorna.
AlbinWesley (Anmäl)   1/4 2016
Asså problemet är ju JW är en gestalt som är omöjlig att intressera sig för. Huvudpersoner kan vara osympatiska, avskyvärda, men ska det funka måste de åtminstone vara fascinerande. JW är värdelös. Jag bryr mig inte för ett ögonblick. Därför kvittar resten av filmen, även om jag väl ser att den har vissa goda produktionsvärden.
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Snabba cash