Snatterskan

Originaltitel: La voleuse de Saint-Lubin
Regissör:Claire Devers
Utgivningsår:1999

Om Snatterskan:

Francois försörjer sig själv och sina två barn, men med ett underbetalt deltidsjobb går det knappt ihop. I desperation lämnar hon en dag snabbköpet med två välfyllda matkassar utan att betala. Hon drivs av en undermedveten protest och under ett kort ögonblick känner hon sig fri. Naturligtvis åker hon fast och nu börjar en lång marsch genom samhällets juridiska institutioner.

Dominique Blanc, Denis Podalydès, Michelle Goddet, Marilyne Even, Chantal Neuwirth

Jean-Louis Benoît, Claire Devers

Drama

Frankrike
Med i listor: Filmfrossa på Hagabion 2005
Diskussioner om Snatterskan  (0 diskussioner)
Kommentarer om Snatterskan (5 st)
vamstad (Anmäl)   7/7 2008
Detta är en bra film som är nästan outhärdlig att se, vilket bara delvis har att göra med att man lider med huvudkaraktären. Det socialrealistiska berättandet innebär nämligen lidande i sig.
Knyppel (Anmäl)   28/2 2005
Som svar till "Toba" och övriga två. Det skulle bli väldigt osmakligt i fall detta ämne gestaltades i en kommedi! Filmen gör en fantastisk insats och ska ha all berömm. Når inte upp till en femma då jag tycker första halvan av berättelsen går för fort och det könns som en held del är bortklippt. Se filmen det är den verkligen värd.
Svante Hansson (Anmäl)   25/2 2004
håller me masterbull_se
masterbull_se (Anmäl)   3/10 2002
håller med Toba...
Toba (Anmäl)   16/8 2002
viktigt ämne men måste den bli så tråkig?