Solaris

Originaltitel: Solaris
Regissör:Steven Soderbergh
Utgivningsår:2002

Om Solaris:

En psykolog anländer till en rymdstation som kretsar kring vattenplaneten Solaris. Han upptäcker att expeditionens ledare har dött under mystiska omständigheter. Andra underliga händelser tar vid, såsom att gamla bekantskaper till besättningen dyker upp, även om de råkat vara döda ett längre tag.
Se filmen på Plejmo

Regissör: Peter Berg
År: 2009
Genre: Drama, Thriller, Science Fiction
Virtuality

George Clooney, Jeremy Davies, Natascha McElhone, Viola Davis, Ulrich Tukur, John Cho, Morgan Rusler

Steven Soderbergh

Drama, Romantik, Science Fiction, Mysterium

Recension Solaris

- JoeZ sätter betyg 4 och skriver:
Kubricks 2001 möter The Sphere Själva handlingen börjar vid en rymdstation nära en planet vid namn Solaris. En man har blivit dit-skickad på grund av konstiga omständigheter. Det visas bara var två överlevande. på natten börjar konstiga människor vistas. Varför är dem där och hur?. Det är den frågan vi ställs under hela filmen. Detta är enligt min åsikt Soderberghs mest välregisserade film....

Recension av Solaris - Läs hela!

Med i listor: Sci Fi-litteraturbaserat
Diskussioner om Solaris  (0 diskussioner)
Kommentarer om Solaris (290 st)
gjoob (Anmäl)   16:29 12/8
Väldigt lik romanen förutom slutet och att Sartorius har förvandlats till en svart kvinnlig Dr Gordon (för få minoriteter?) och övertagit stora delar av Snows roll, som tyvärr fått stå tillbaka rätt så rejält. Mycket av spänningen och det nördiga tekniska fackspråket från boken har utelämnats också, inte sällan till förmån för den ganska tråkiga kärlekshistorien. På plussidan finns dock några kortare filosofiska diskussioner och mystiken kring planeten Solaris är ständigt närvarande. Slutet är lite vågat med tanke på omständigheterna, men tycker faktiskt att det funkar. Som självständig film var den dock inte så mycket att hurra för och är man inte lite insatt i historien måste den vara ett rejält sömnpiller.
deswhip (Anmäl)   17:24 1/3
Filmen är helt ok men lämnar lite mycket kvar obesvarat, tex en sensmoral eller någon poäng med filmen... 2+
Afflicter (Anmäl)   21:19 4/1
Både filmen och konceptet känns trött.
Filmfantast86 (Anmäl)   23/10 2017
Astrojacob (Anmäl)   17/9 2015
Har tyvärr inget gemensamt med Tarkovskijs mästerverk. Knapp Trea.
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Solaris