Solstorm

Originaltitel: Solstorm
Regissör:Leif Lindblom
Utgivningsår:2007

Om Solstorm:

I hjärtat av Kirunas andlöst vackra vinterlandskap mördas frikyrkopastorn Viktor Strandgård. Han ligger på rygg i Kraftkälla Kyrka och ser norrskenet genom de enorma takfönstren medan hans liv tynar bort. Rebecka Martinsson, en ung, ensamstående advokat i Stockholm, får ett telefonsamtal från sin barndomsvän Sanna. Hon har just funnit sin bror brutalt ritualmördad i kyrkan och vädjar om Rebeckas hjälp. Motvilligt återvänder Rebecka till sin barndomsstad och sina traumatiska minnen av suggestiv åtrå och beundran för frikyrkans karismatiska ledare som hon med stor möda gjort sig fri ifrån.

Titel: Luftslottet som sprängdes
Regissör: Tetsuo Shinohara
År: 2000
Genre: Skräck
Schoolday of the Dead

Izabella Scorupco, Mikael Persbrandt, Krister Henriksson, Suzanne Reuter, Lena B Eriksson, Maria Sundbom, Antti Reini, Henrik Gustafsson, André Sjöberg, Göran Forsmark, Jakob Eklund, Annika Olsson, Sandra Engström, Saga Larsson

Klas Abrahamsson, Jimmy Lagnefors

Thriller, Mysterium

Sverige, Finland, Tyskland

Recension Solstorm

- Rollywood sätter betyg 3 och skriver:
Solstorm baserar sig på Åsa Larssons debutroman med samma namn. Eftersom detta är den första i en serie romaner om juristen Rebecka Martinsson så är det inte omöjligt till att det kommer ett flertal uppföljare. Jag tillhör dessutom en av de som verkligen kunde se de ljusa delarna i filmen, då regissören Leif Lindblom verkligen har dramatiserat detta på ett starkt och medryckande sätt. Jag har aldrig...

Recension av Solstorm - Läs hela!

Diskussioner om Solstorm  (0 diskussioner)
Kommentarer om Solstorm (206 st)
Barneyk (Anmäl)   20:20 3/4
Otroligt ojämnt, bitvis är det sådär skämskuddedåligt och ibland är det riktigt bra stämning. Storyn tar ett par intressanta svängar men som helhet faller det rätt platt ändå. Sången under eftertexterna är fantastisk!
ToddDowney (Anmäl)   11:18 18/3
Inte ens Persbrandt kan rädda filmen..
Filmfantast86 (Anmäl)   24/10 2017
helt ok
Filmfantast86 (Anmäl)   24/10 2017
Ghostface (Anmäl)   3/10 2016
Överhuvudtaget dålig nerv i filmen, se hellre Jägarna. Teatraliskt spelat som så ofta när svensk film rör sig i thriller/kriminalträsket. Scorupco har scennärvaro men stjäl showen gör nog ändå Suzanne Reuter.
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Solstorm