Betyg idag: 1 692 Besökare idag: 5 651

Originaltitel: Sommarens tolv månader
Regissör:Richard Hobert
Utgivningsår:1988

Om Sommarens tolv månader:

För en lön som motsvarar tio årslöner rekryteras sju byggarbetare för att utföra okänt arbete på en okänd ort i ett okänt syfte. De får reda på två saker, dels att det kommer vara svensk högsommar vilket ter sig underligt då det är december och snart jul i övriga Sverige samt att tidigare arbetare där har haft problem med ”syner” och att man gör bäst i att innesluta sig och koncentrera sig på verkligheten. Efter några timmars bilfärd med ögonbindel är de framme vid sin nya arbetsplats där det är tänkt att de ska spendera ett år. Och visst är det högsommar, mygg, blommor och hela baletten som väntar på dem när de stiger av bilen.

Titel: Solaris
År: 2000
Genre: Drama, Komedi
Film nr.: 19123
Barking Dogs Never Bite
Titel: Den grymme, den starke och den fege
Originaltitel: Emperor of the North Pole
Regissör: Robert Aldrich
År: 1973
Genre: Drama, Action, Thriller
Den grymme, den starke och den fege
Titel: Att rida ensam i tusen mil
Originaltitel: Qian li zou dan qi
Regissör: Zhang Yimou
År: 2005
Att rida ensam i tusen mil

Göran Stangertz, Bergljót Arnadóttir, Eddie Axberg, Halvar Björk, Pär Ericson, Sven Lindberg, Pierre Lindstedt, Hans Mosesson, Kajsa Reingardt, Bernt Ström

Richard Hobert

Drama, Skräck, Science Fiction

Sverige
Diskussioner om Sommarens tolv månader  (0 diskussioner)
Kommentarer om Sommarens tolv månader (37 st)
andmoreagain (Anmäl)   11/7 2018
En svensk Solaris, hurra!
Merwinna (Anmäl)   7/6 2016
En ovanlig film för att vara svensk. Bra kombo av science fiction och den vanliga buskisen kring grabbgäng i svenska filmer (jämför "Repmånad" t.ex..). Intressant, bitvis kuslig och spännande, glimtvis även obehaglig - förmedlar då en otäck paranoid känsla! Bra skådespelare; ett plus är att de vid denna tid fortfarande kunde tala tydligt och distinkt. Särskilt huvudrollsinnehavaren Hans Mosesson (ICA-Stig!) är mycket bra i sin roll, och lätt att känna med. Dock gillar jag inte att man aldrig fick veta förklaringen, eller i alla fall inte HELA förklaringen. Jag gillar inte oklara slut som lämnar frågor och lösa trådar - därför får filmen bara en 3:a, hade jag satt betyg innan slutet kom så hade det blivit en 4:a.
KyLLo (Anmäl)   22/9 2015
Något av en besvikelse. Originell och lovande på pappret, men i praktiken blir det svensk mellanmjölk med originella men inte märkvärdiga inslag. Den rätta känslan infinner sig inte och det händer för lite, så intresset dalar emellanåt. Det blir mest fikaraster och gräl, som i många andra svenska filmer. Här förväntar jag mig något mer eller annorlunda. Enstaka intressanta idéer skulle gå att bygga vidare på, men det är som att Hobert till varje pris försökt få den att inte bli spännande eller obehaglig och krypande. Skådespelarna är bra med svenska mått och det räddar trean. Som någon antydde tror jag att den hade blivit bättre på alla plan om den varit rysk.
Kriffot (Anmäl)   5/2 2015
Inte speciellt lyckad svensk sci-fi. Lite för utdraget för den minimala storyn. Personporträtten som ska hålla intresset uppe i brist på handling är rätt platta.
AlbertSpica (Anmäl)   14/7 2014
Skön mystik och ganska spännande, kul att den släpps på dvd i september då den känns ganska bortglömd/svår att få tag i.
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Sommarens tolv månader