Sommeren '92

Originaltitel: Sommeren '92
Regissör:Kasper Barfoed
Utgivningsår:2015

Om Sommeren '92:

Filmen skildrar Danmarks fotbollslandslag och deras väg mot guld i Europamästerskapet 1992.

Titel: Pele: Birth of a Legend
Originaltitel: Miracle
Regissör: Gavin O\'Connor
År: 2004
Miracle

Ulrich Thomsen, Henning Jensen, Julie Zangenberg, Lars Brygmann, Jon Lange, Lene Maria Christensen, Esben Smed, Johannes Lassen, Birgitte Hjort Sørensen, Allan Hyde, Mikkel Boe Følsgaard, Cyron Melville, Gustav Dyekjær Giese, Morten Vang Simonsen

Anders Frithiof August, Kasper Barfoed

Drama, Komedi

Storbritannien, Danmark
Med i listor: Fotboll
Diskussioner om Sommeren '92  (0 diskussioner)
Kommentarer om Sommeren '92 (7 st)
andersg (Anmäl)   20/6 2018
Även om manuset var väldigt enkelt och tacksamt att göra film av, så är jag glad att ha sett den här filmen. En fantastisk historia, karaktärsutveckling, laganda, ett sidospår och förmodligen en stor hög igenkänningsfaktor hos det danska folket. Ibland behöver det inte vara svårare än såhär.
KyLLo (Anmäl)   12/10 2016
Ett sportdrama som är lite dokumentärt i sin berättarstil på så sätt att det är fokus på lagets bakgrund och den brokiga resan till guldet, snarare än på matcherna i sig. Jag uppskattar det. Man slipper en del amerikanska klyschor, även om det ändå blir lite klyschigt i slutet. Man behöver inte ha några speciella förkunskaper för att kunna sätta sig in i händelserna, utan man får i korthet reda på det nödvändigaste. Oavsett vad man är intresserad av lämnar man filmen med viss kunskap. Vill man sedan fördjupa sig i något kan man ju göra det på egen hand. Sammanfattningsvis en bra genrefilm. Att den får en tvåa beror på att jag inte tycker om genren. Utanför protokollet kan jag tillägga att Sverige slogs ut i semi mot Danmarks finalmotståndare, trots mål av Brolin (på straff) och K. Andersson.
kexchokladet (Anmäl)   21/9 2016
Stora förväntningar slutade med besvikelse över att det är en dåligt producerad film där det viktigaste har varit ATT det blev en film och inte att det skulle vara någon kvalitet. Vet inte riktigt hur en kvalitetsskådespelare som Ulrich Thomsen hittat in i denna produktion.
Sture Stenhög (Anmäl)   16/4 2016
Det här var onekligen ganska kul att se för en gammal fotbollsnostalgiker, bara att få höra namnet John Faxe Jensen blir jag trots allt lite glad av, men en speciellt bra film kan jag tyvärr inte påstå att det var. Att det här är en underdog-historia utan dess like är odiskutabelt, men det betyder ju inte att man måste understryka det faktumet i varenda jävla scen. Det blir både tjatigt och enerverande. Att de väljer att censurera handsen i samband med Vilforts mål i finalen får man väl välja att se humorn i dock, och att killen som spelar Schmeichel är mer lik Magnus Hedman kanske man också kan leva med. Då är det värre att hela produktionen är direkt usel och att allt känns otroligt tafatt. Någon illusion om att vi beskådar riktiga matcher infinner sig aldrig, och känslan av att tas med till sommaren 92 lyser helt med sin frånvaro. Man får väl hoppas att den ofrånkomliga filmen om Leicester blir bättre. Dolph Lundgren i rollen som Robert Huth?
Jompalompier (Anmäl)   3/2 2016
Kul att göra en film om danskarnas bragd 92, jag hade ingen aning om att tränarfrågan var SÅ infekterad inför mästerskapet. Välscenograferat filmen igenom förutom latheten (eller beroende på dålig koll?) att alla klipp på bänken är taget från Ullevi trots att man tydligt ser att några matcher spelas på Råsunda och Malmö stadion. Sen tränar man väl knappast på Ullevi varje träning direkt?
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Sommeren '92