Sauls son

Originaltitel: Saul fia
Regissör:László Nemes
Utgivningsår:2015

Om Sauls son:

Den ungerska fången Saul Auslander tvingas arbeta på ett krematorium i Auschwitz under andra världskriget. När liket efter hans egen son ska kremeras beslutar han sig för att göra allt i sin makt för att istället ordna en jordfästning.

Titel: The Pianist
Originaltitel: Sorstalanság
Regissör: Lajos Koltai
År: 2005
Mannen utan öde

Géza Röhrig, Levente Molnár, Urs Rechn, Todd Charmont, Jerzy Walczak, Sándor Zsótér, Marcin Czarnik, Amitai Kedar, Attila Fritz, Kamil Dobrowolski, Uwe Lauer, Christian Harting, Juli Jakab, Björn Freiberg, Levente Orbán, István Pion, Mihály Kormos

László Nemes, Clara Royer

Drama, Thriller, Krig

Son of Saul

Ungern
Med i listor: Oscar för bästa icke-engelskspråkiga film
Diskussioner om Sauls son  (0 diskussioner)
Kommentarer om Sauls son (28 st)
92axha10 (Anmäl)   21:21 26/2
Stark film med otäcka bilder. Filmen håller inte igen.
Greystalker (Anmäl)   23:57 24/1
Fy fan vad jag skäms över mänskligheten ibland. Inga skygglappar tillåts i denna film.
pufred (Anmäl)   10/4 2018
Fantastisk långfilmsdebut. Konsekvent i stil med hans tidigare kortfilm. Närgånget, Intensivt, Spännande, stundtals förvirrande. Det mesta händer i periferin och med ljudbild. Lite som om "Birdman" gjors som Holocaust-film, eller Aronofsky och Dardenne gjort en. Förstår att den är hyllad och kommer ligga på diverse listor i åratal framöver. Men jag tyckte stundtals det blev lite tradigt och jag hade förväntat mig mer.
Sture Stenhög (Anmäl)   6/1 2018
Får man ogilla en sådan här film? Jag blev iaf inte speciellt imponerad. Det finns förvisso någonting intressant här om vad det mänskliga psyket kan göra för att hantera en ohanterlig situation, och filmen lyckas åtminstone förmedla den aspekten ganska bra. Jag förstår också att man vill skapa en klaustrofobisk känsla, men det närgångna fotot får för mig den lite paradoxala effekten att jag aldrig kommer huvudpersonen riktigt nära. Inte heller blir det någonsin helt autentiskt, det här känns hela tiden som den rekonstruktion av ett förintelseläger som det är. I slutändan kan jag inte säga att det här gav mig några nya insikter om Förintelsen, och då vet jag inte om den fyller någon riktig funktion
mammene (Anmäl)   4/1 2018
En skakig kamera uppkörd i fejset roar inte mig, det blir ett störningsmoment som förtar handlingen. Jag vill ju verkligen känna för dessa människor och vad de fick utstå, så det blir lite skamkänslor att jag bara irriterade mig på kaoset och Sauls agerande. Visst filmer ska framkalla känslor, men utförandet kom i vägen för handlingen.
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Sauls son
Se filmen