Song for a Raggy Boy

Originaltitel: Song for a Raggy Boy
Regissör:Aisling Walsh
Utgivningsår:2002

Om Song for a Raggy Boy:

William Franklin tar tjänsten som lärare på St. Judes, en uppfostringsanstalt för pojkar i kyrkans regi, som styrs med järnhand av den sadistiske Brother John. Mr. Franklin märker snart att de flesta eleverna är analfabeter och att prästerna misshandlar och förnedrar dem systematiskt. Att ifrågasätta skolans metoder får dock värre konsekvenser än han kunnat ana.

Titel: Döda poeters sällskap
Regissör: John Patrick Shanley
År: 2008
Genre: Drama, Mysterium
Tvivel

Aidan Quinn, Iain Glen, Dudley Sutton, Marc Warren, Alan Devlin, Stuart Graham, John Travers, Chris Newman, Andrew Simpson (I)

Patrick Galvin, Aisling Walsh, Kevin Byron Murphy

Drama

Storbritannien, Irland, Danmark, Frankrike
Diskussioner om Song for a Raggy Boy  (0 diskussioner)
Kommentarer om Song for a Raggy Boy (32 st)
Taandborste (Anmäl)   20/7 2014
Väldigt gripande film men som tyvärr blir en i mängden. Stark 3:a.
kikki (Anmäl)   26/6 2011
Riktigt gripande film,!
ami86 (Anmäl)   22/2 2011
Blev inte särskilt berörd. Förstår att den baserar sig på något som var vanligt förekommande på den tiden i Irland, och ämnet i sig är upprörande, men filmen är inget vidare. Tycker att det tyder på ett dåligt skrivet manus (eller om det nu är en bok den baserar sig på) när man kan förutse i princip varje tragisk händelse. Känns som en dussinfilm på alla sätt, alltifrån händelseutveckling, till den klyschiga musiken och icke trovärdiga dialogerna, i synnerhet mellan Franklin och pojkarna. Dessutom tyckte jag pojkarna, speciellt ungen som spelade Mercier var otroligt dåliga skådespelare. All charmig irländsk dialekt i världen kunde inte kompensera för det faktum att han läste upp sina repliker som en monoton robot.
LaLuna666 (Anmäl)   12/12 2010
Berör så starkt så jag måste ge den en 5:a
AddeColciago (Anmäl)   25/7 2010
Väldigt gripande livsöden, men själva handlingen kändes lite väl konstruerad. Den förlitar sig helt och hållet på några enskilda tragiska händelser, vilket gör att man ändå blir såpass rörd att man tenderar att förlåta bristerna. Det gör den till ett godkänt eftermiddagsdrama, eller sent på natten om man så vill. Inget för bästa sändningstid.
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Song for a Raggy Boy