Sonja

Originaltitel: Sonja
Regissör:Anne Sewitsky
Utgivningsår:2018

Om Sonja:

1936 tar Sonja Henie med sig familjen och flyttar till Hollywood. Hon har redan vunnit tio VM- och tre OS-guld i konståkning. Nu vill hon bli filmstjärna. Hennes första film, One In A Million, blir en succe. Hon har stor aptit på pengar, män, fester och alkohol, och efter tretton filmer och två olyckliga äktenskap börjar både publiken och hennes närmaste att överge henne.

Ine Marie Wilmann, Pål Sverre Hagen, Valene Kane, Eldar Skar, Anders Mordal, Anneke von der Lippe, Aidan McArdle, Malcolm Adams

Mette M Bølstad, Andreas Markusson

Drama, Biografi

Sonja on Ice, Sonja: The White Swan

Norge
Diskussioner om Sonja  (0 diskussioner)
Kommentarer om Sonja (3 st)
Jaganatha (Anmäl)   23:16 25/5
Biografifilmer är vanskliga att lyckas med och här är det väl lite si och så med resultatet. Huvudrollen spelas inte illa av Wilmann och miljöerna och tidsandan fångas rätt väl, men musiken är medvetet anakronistiskt elektronisk och delvis malplacerad. Den avslutande skridskoföreställningen i Rio ser helt förfärligt värdelös och pinsam ut, så detta är faktiskt en ovanligt hånfull film gentemot sin centralgestalt. Slutsats: umgås inte med Hitler och Goebbels och om du någon gång gjorde det, så ljug och säg att du inte gjorde det! Särskilt om du kommer från Norge...
goeran (Anmäl)   20:19 18/5
Anne Sewitskys nya film Sonja är väl egentligen ett utstuderat lustmord på Norges stora stjärna Sonja Henie (och inte historiskt korrekt i alla delar) men filmen är välgjord och påkostad och Ine Marie Wilmann är mycket bra i huvudrollen. Betyg 3.
Molestaire (Anmäl)   09:21 4/2
Påkostat och en oerhört intressant historia, men manuset ger inte uttrymme åt några rolltolkningar utöver det vanliga.