Sophie Scholl - De sista dagarna

Originaltitel: Sophie Scholl - Die letzten Tage
Regissör:Marc Rothemund
Utgivningsår:2005

Om Sophie Scholl - De sista dagarna:

Våren 1943 förlorar nazisterna slaget om Stalingrad. I München förmedlar motståndsrörelsen sitt anti-Hitlerbudskap via flygblad och slagord målade på väggar och torg. Gestapo har resultatlöst jagat dem i över ett år. Syskonen Sophie och Hans Scholl är två av organisationens förgrundsfigurer. På morgonen den 18 februari lägger Sophie och Hans ut flygblad på universitetsområdet. De blir angivna av en vaktmästare och gripna av Gestapo.

Titel: The Reader
Regissör: Oliver Hirschbiegel
År: 2004
Genre: Drama, Krig
Undergången – Hitler och Tredje rikets fall

Julia Jentsch, Fabian Hinrichs, Gerald Alexander Held, Johanna Gastdorf, André Hennicke, Florian Stetter, Johannes Suhm, Maximilian Brückner, Jörg Hube, Petra Kelling, Franz Staber, Lilli Jung

Fred Breinersdorfer

Drama, Kriminalare, Krig, Biografi

Sophie Scholl - Den sanna historien

Tyskland
Med i listor: Skövde filmfestival 06
Diskussioner om Sophie Scholl - De sista dagarna  (0 diskussioner)
Kommentarer om Sophie Scholl - De sista dagarna (144 st)
Filmfantast86 (Anmäl)   25/10 2017
Ola_Schubert (Anmäl)   16/4 2017
Ett i stora delar kammarspel, men vilket kammarspel! Jag har sett om den nu och upptäckte att jag inte skrivit någon kommentar till denna fantastiska film. Jag upptäcker nu flera detaljer vad gäller skådespeleriet. Små betydelsefulla detaljer, miner och ögonkast i denna ytterst välspelade film. Jag hade tidigare, i alla fall gett den en stark fyra i betyg, men nu höjer jag den till en stark femma! I dessa tider med informationskrig och attacker emot demokratin så lyser denna film som en fyrbåk, och då är jag inte ens kristen själv, men jag har något som jag valt kalla "Den existentiella visdomen", som de kristna kallar "samvete".
RustyFilm (Anmäl)   10/12 2016
Det här känns som filmad teater och det är inget jag är tilltalad av. Men ändå så gör det faktum att dialogen är hämtad ur förhörs och rättegångsprotokoll från Gestapos arkiv att filmen ändå blir intressant och tilltalande. Vad jag kan förstå så ligger berättelsen närmare sanningen än vanligt för sådana här historier.
Stygga-Vargen (Anmäl)   25/7 2016
En väldigt gripande film som visar hur farliga nazisterna var och det är väl bara en tidsfråga innan det blir likadant här i Sverige. Stort plus till skådespelarna.
Zebulonm (Anmäl)   8/3 2016
Mycket bra o sevärd rulle. Julia var grymt bra som Sophie...
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Sophie Scholl - De sista dagarna