SOS Poseidon

Originaltitel: The Poseidon Adventure
Regissör:Ronald Neame
Utgivningsår:1972

Om SOS Poseidon:

Precis efter tolvslaget på nyårsafton kapsejsar lyxkryssaren Poseidon när den kommer i vägen för en jättevåg. Kraften från vågen får kryssaren att snurra runt. De tio överlevande kämpar för att ta sig upp till kölen innan det är för sent.
Se filmen på Plejmo

Regissör: Irwin Allen
År: 1979
Genre: Drama, Action, Thriller, Äventyr
Poseidons hemlighet

Gene Hackman, Ernest Borgnine, Red Buttons, Roddy McDowall, Jack Albertson, Leslie Nielsen, Shelley Winters, Stella Stevens, Carol Lynley, Pamela Sue Martin, Arthur O'Connell, Fred Sadoff

Stirling Silliphant, Wendell Mayes

Drama, Action, Thriller, Äventyr

Poseidonkatastrofen

Recension SOS Poseidon

- RollinHand sätter betyg 2 och skriver:
Filmen känns som en TV-pjäs utan några större ambitioner, och det vilar en påtaglig studiokänsla över bilderna. SOS Poseidon är naturligtvis ändå av värde för fans av katastroffilmer och amerikanskt 70-tal, men jag rekommenderar istället James Camerons Titanic eller Wolfgang Petersens Das Boot om man vill se mer inspirerade filmer om fartygskatastrofer.

Recension av SOS Poseidon - Läs hela!

Diskussioner om SOS Poseidon  (0 diskussioner)
Kommentarer om SOS Poseidon (78 st)
Barneyk (Anmäl)   14:55 24/1
Karaktärerna är för platta och spänningen för stel.
Gordyal (Anmäl)   18/3 2018
En helylle mjukmachoman, några kvinnliga våp, en gnällgubbe, några mähän och en brådmogen ungjävel ska ta sig fram i ett kantrat fartyg. Hur kan man ens vilja att de ska lyckas? Krystad dialog, massor av moralkakor och utebliven spänning. Vad jag däremot lärde mig var att alla kvinnor som inte är tjocka måste ta av sig kjolen innan de klättrar i julgranen. (5/15)
Grillo (Anmäl)   23/9 2017
Sätter upp denna till en fyra efter att ha sett om. Underbar katastroffilm som startade många av de tropes vi idag tar för givna, men känns ändå inte klyschig.
Merwinna (Anmäl)   16/1 2016
Det här är en av de bästa katastroffilmer jag sett, kanske den bästa. Det är precis rätt: det händer mycket i filmen och huvudpersonerna möter många utmaningar och måste fatta snabba, kloka och ibland svåra beslut i sin kamp för överlevnad. Spänningen hålls på topp hela tiden. Går även att se om fast man vet hur det slutar.
Krille80 (Anmäl)   5/12 2014
Här finns helt klart svagheter i manuset och några irriterande karaktärer. Detta glömmer man dock rätt snabbt när man börjar att fångas av historien. För man har lyckats att skapa en både laddad och fängslande katastroffilm som får mig som tittare att engagera mig i passagerarnas öde. 3+
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till SOS Poseidon