Source Code

Originaltitel: Source Code
Regissör:Duncan Jones
Utgivningsår:2011

Om Source Code:

Militärpiloten Colter Stevens befinner sig på ett uppdrag han varken förstår eller frivilligt anmält sig till. Plötsligt vaknar han upp på ett pendeltåg på väg mot centrala Chicago. Mitt emot honom sitter en kvinna han aldrig tidigare sett och när han ser sin spegelbild tillhör den en främmande man. Några minuter senare sprängs tåget och alla passagerare dör. Stevens vaknar upp omtumlad och fastspänd i en mystisk kammare. Från en videoskärm beordrar en kvinna honom, utan vidare förklaring, att återvända till tåget och återuppleva den okända mannens sista åtta minuter i livet – tills han lyckas identifiera bombmannen.

Titel: Inception
År: 2006
Genre: Drama, Action, Kriminalare, Romantik, Thriller, Äventyr, Science Fiction
Déjà Vu
Titel: Edge of Tomorrow
Originaltitel: Edge of Tomorrow
Regissör: Doug Liman
Regissör: Lilly Wachowski, Lana Wachowski
År: 1999
Genre: Action, Thriller, Äventyr, Science Fiction
Matrix

Jake Gyllenhaal, Michelle Monaghan, Vera Farmiga, Jeffrey Wright, Michael Arden, Cas Anvar, Russell Peters, Brent Skagford, Craig Thomas, Gordon Masten

Ben Ripley

Thriller, Science Fiction, Mysterium

Frankrike, USA

Recension Source Code

- Pakten sätter betyg 3 och skriver:
Filmen är ohyggligt spännande och man dras in i den väldigt enkelt. Men filmen kommer inte längre än spännande och fartfylld. Det är en lyckad action-rulle som har lyckats med effekterna och actionscenerna. Men det blir som en helt vanlig actionfilm med lite annorlunda handling och händelser. Man gillar filmen och sitter fastlimmad vid den hela tiden, men det blir inte direkt något nytt eller annorlunda....

Recension av Source Code - Läs hela!

Med i listor: Tidsresor
Kommentarer om Source Code (392 st)
Pierre Lunaire (Anmäl)   31/7 2018
Nytt försök med en klassisk tanke. Om vi förändrar något i det förflutna händer då något med nutiden? Det blir inte någon häpnadsväckande film men fångar ändå för stunden. Kanske egentligen en bra 2:a, men får bli en 3:a
gjoob (Anmäl)   29/3 2018
Minns den som lite tjatig och ansträngd, men samtidigt grymt underhållande hela vägen. Man får vad man vill ha - ett säkert kort.
donniedamn (Anmäl)   1/8 2017
Jag tycker detta är en sån typisk film som är så dålig men ändå så bra
mammene (Anmäl)   13/5 2017
Det är något visst med tidsfilmer, att återuppleva om och om igen, och försöka lösa gåtan, men om jag förstod allt så är svaret nej!
DYV (Anmäl)   10/5 2017
Ett väl beprövad koncept sen tidigare men det funkar bannemig varje gång. Spänningen kommer nästan per automatik med ett sånt här koncept. Denna film är nog lättare att tycka om man gillar rutiner och lätt fastnar för smådetaljer, kanske tom har drag av en autistiskt sida. Finns dock andra filmer som gör det ännu bättre tex Edge of Tomorrow.
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Source Code
Se filmen