Spartacus

Originaltitel: Spartacus
Regissör:Stanley Kubrick
Utgivningsår:1960

Om Spartacus:

Slaven Spartacus leder ett våldsamt upplopp mot det dekadenta romerska kejsardömet.

Titel: Gladiator
Regissör: Joseph L Mankiewicz
År: 1963
Genre: Drama, Romantik
Cleopatra

John Ireland, Kirk Douglas, Jean Simmons, Peter Ustinov, John Gavin, Laurence Olivier, Charles Laughton, Nina Foch, Woody Strode, Tony Curtis, Herbert Lom, John Dall, Charles McGraw, Joanna Barnes, John Hoyt

Dalton Trumbo

Drama, Action, Romantik, Äventyr, Biografi

Med i listor: Storfilmer om Romarriket
Diskussioner om Spartacus  (0 diskussioner)
Kommentarer om Spartacus (271 st)
Bumbi78 (Anmäl)   23:19 21/7
Mastodontfilm alá 60-tal, episkt storslaget och allt det där. Och visst är det ett bra drama med en skvätt äventyr signerat Kubrick. Men medans den första timman helt klart är bäst - lika dammigt blir det under den resterande tiden. Viktigt ur ett filmhistoriskt perspektiv att ha sett den, men Spartacus är ingen film jag höjer till skyarna bara för att man "ska".
alerhe (Anmäl)   3/5 2018
Stark trea. Olivier är grymt bra, som väntat, och övrigt bra skådespelar insatser. Och även om han gör ett bra jobb så har jag svårt för Kirk Douglas som Spartacus, han är alldeles för amerikansk i sitt sätt för att det ska gå att köpa att han är en slav från Thrakien.
Filmfantast86 (Anmäl)   22/10 2017
helt ok
martin eden (Anmäl)   12/3 2017
[rek. 4] Oj. Jag tycker verkligen att folk generellt är väldigt hårda mot denna film. Filmens största styrka ligger i de fantastiska skådespelarprestationerna: Douglas, Olivier, Ustinov, Laughton och Simmons! Många scener är fantastiskt fint uppbyggda och jag gillar även scenografin och musiken. När jag såg den första gången var jag inte så imponerad, men det är jag nu! Filmen är generellt väldigt bra fasad och strukturerad. En episk film som fortfarande engagerar och jag tycker verkligen att den åldrats med stor värdighet! Mästerverk!!! 5.
RustyFilm (Anmäl)   26/12 2016
Såg nyss om det här (15 år sen sist). Nu var det på en högkvalitativ blu-ray disc, förragången var det DVD men även den var bra restaurerad. Det här är en riktig storfilm med regi av Stanley Kubrik, 1960. Den kom ett år efter BenHur som ju är en film i samma fack. Det här är inte lika storslaget och "religiöst" som BH. Starka slutscener ere stor risk för blött ansikte. Vill inte påstå att det är direkt segt, men man bör nog va ganska så utvilad när man ser det här. Jag ändrar inte den 15år gamla betygsättningen.
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Spartacus