Betyg idag: 1 103 Besökare idag: 5 514

Originaltitel: Zerkalo
Regissör:Andrej Tarkovskij
Utgivningsår:1975

Om Spegeln:

En döende man i fyrtioårsåldern funderar över sin barndom under andra världskriget och sitt förhållande till sin moder. Hur kan man återbetala en mors kärlek?

Titel: The Tree of Life
Originaltitel: Iluminacja
Regissör: Krzysztof Zanussi
År: 1973
Illumination

Ignat Daniltsev, Oleg Jankovskij, Margarita Terechova, Filip Jankovskij, Alla Demidova, Jurij Nazarov, Larissa Tarkovskaja, Tamara Ogorodnikova, Arsenij Tarkovskij (röst), Nikolaj Grinko, Innokentij Smoktunovskij (röst), Anatolij Solonitsyn

Andrej Tarkovskij, Aleksandr Misjarin

Drama, Biografi

Mirror

Sovjetunionen
Med i listor: Biografi Top 50
Diskussioner om Spegeln  (0 diskussioner)
Kommentarer om Spegeln (144 st)
StaffanE71 (Anmäl)   25/12 2017
Tarkovskijs mästerverk. Kryptiskt tvetydig, underbart vacker, förvirrande symbolik, tidlös. Hata eller älska. Den lämnar dig inte oberörd. Se den! Grymt svår att betygsätta. Eller solklar 5'a.
Filmfantast86 (Anmäl)   28/10 2017
andmoreagain (Anmäl)   24/9 2017
Överdådigt snyggt filmarbete men blir lite väl slirig vilket gör att varken hjärnan eller hjärtat hänger med. En film som man förmodligen ska se flera gånger.
Galivan (Anmäl)   8/11 2016
Speciellt, uttrycksfullt foto i särklass, konstnärligt innehåll. Dock förstod jag nästan ingenting, så det behövs fler tittar. Allt som händer har säkert en uttänkt betydelse och det finns mycket att förstå, vare sig det är symbolik eller om det är ett speciellt sammanhang man måste förstå, vilket kräver analys. Det känns överintellektualiserat. Och fotot är fullt av en effektfulla inslag, utfört i detaljmässig perfektion. Givande filmupplevelse, något utöver det vanliga.
Ola_Schubert (Anmäl)   25/7 2015
Officiellt så handlar denna film om en döende mans dåliga samvete över att hans tacksamhetsskuld till sin mor, vilket också framgår klart på slutet av filmen. Men denna film kan också ses som en redogörelse över den kollektiva förvirring i det omedvetna som rådde hos sovjetmedborgarna i mitten av 70-talet. Bäst är nog ändå att försöka njuta av bildprakten och bara ta till sig det som är intressant av den fragmentariska berättelsen. Några saker jag lade märket till: Den ryska historieskrivningen, läst ifrån en anteckningsbok. Det spanska inbördeskriget, det Stora Patriotiska kriget, ingen idé "att gråta över spilld mjölk" när man skall se sig i spegeln, atomvapen, det kinesiska hotet, Tjarkoviskis beundran över Bergmans "personia" vilket märks under "uppgörelsen" på tryckeriet. Kanske också lite av Bergmans "Höstsonaten", fast tvärtom så att säga. När jag nu har skrivit så mycket: Hur kan jag då ge bara en mycket stark tvåa i betyg? Tja, vissa regissörer borde kanske psykoanalyserat istället för att låta filmpubliken göra jobbet. Man kan alltså titta på filmen, låt så vara att tittandet på klockan tilltar allt efter som. Duger som "strö underhållning" endast i yttersta nödfall.
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Spegeln