Spegeln

Originaltitel: Zerkalo
Regissör:Andrej Tarkovskij
Utgivningsår:1975

Om Spegeln:

En döende man i fyrtioårsåldern funderar över sin barndom under andra världskriget och sitt förhållande till sin moder. Hur kan man återbetala en mors kärlek?

Titel: The Tree of Life
Originaltitel: Loong Boonmee raleuk chat
Regissör: Apichatpong Weerasethakul
År: 2010
Genre: Drama, Komedi, Fantasy, Mysterium
Farbror Boonmee som minns sina tidigare liv

Ignat Daniltsev, Oleg Jankovskij, Margarita Terechova, Filip Jankovskij, Alla Demidova, Jurij Nazarov, Larissa Tarkovskaja, Tamara Ogorodnikova, Arsenij Tarkovskij (röst), Nikolaj Grinko, Innokentij Smoktunovskij (röst), Anatolij Solonitsyn

Andrej Tarkovskij, Aleksandr Misjarin

Drama, Biografi

Mirror

Sovjetunionen
Med i listor: Biografi Top 50
Diskussioner om Spegeln  (0 diskussioner)
Kommentarer om Spegeln (145 st)
YouAreNrIchi (Anmäl)   20:23 2/5
Jag beredde mig i förväg på att det skulle vara en konstfilm utan begriplig handling i någon klassisk bemärkelse. Det visade sig vara helt rätt beslut. En mycket intressant film om man är beredd på att sitta och fundera på "vad kan det här betyda" och lära sig lite mer om vad man kan förmedla med kamera. Det är också min första Tarkovskij, ska bli kul att se vad denne man har mer att bjuda på!
StaffanE71 (Anmäl)   25/12 2017
Tarkovskijs mästerverk. Kryptiskt tvetydig, underbart vacker, förvirrande symbolik, tidlös. Hata eller älska. Den lämnar dig inte oberörd. Se den! Grymt svår att betygsätta. Eller solklar 5'a.
Filmfantast86 (Anmäl)   28/10 2017
andmoreagain (Anmäl)   24/9 2017
Överdådigt snyggt filmarbete men blir lite väl slirig vilket gör att varken hjärnan eller hjärtat hänger med. En film som man förmodligen ska se flera gånger.
Galivan (Anmäl)   8/11 2016
Speciellt, uttrycksfullt foto i särklass, konstnärligt innehåll. Dock förstod jag nästan ingenting, så det behövs fler tittar. Allt som händer har säkert en uttänkt betydelse och det finns mycket att förstå, vare sig det är symbolik eller om det är ett speciellt sammanhang man måste förstå, vilket kräver analys. Det känns överintellektualiserat. Och fotot är fullt av en effektfulla inslag, utfört i detaljmässig perfektion. Givande filmupplevelse, något utöver det vanliga.
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Spegeln