Spelman på taket

Originaltitel: Fiddler on the Roof
Regissör:Norman Jewison
Utgivningsår:1971

Om Spelman på taket:

Filmversion av musikalen om den judiska arbetaren Tevyes och hans döttrars liv före den ryska revolutionen.
Se filmen på iTunes

Topol, Norma Crane, Leonard Frey, Molly Picon

Joseph Stein, Sholom Aleichem

Drama, Familjefilm, Musikal

Med i listor: Scenmusikaler
Diskussioner om Spelman på taket  (0 diskussioner)
Kommentarer om Spelman på taket (30 st)
KyLLo (Anmäl)   17/6 2018
Kulturella/religiösa traditioner och problem skildras på ett lättsamt sätt i den här 70-talsmusikalen med bekanta tongångar. Att det är mycket sång och musik gör att man inte behöver följa den särskilt intensivt, och därmed känns den inte riktigt så lång som den är. Lite fånig och farsartad emellanåt, men det kan jag ha överseende med.
Krille80 (Anmäl)   7/1 2015
Jag fann mycket att tycka om i denna film och då speciellt genom underhållande och snyggt filmade musik- och dansnummer. Problemet och det som gör det svårt att bibehålla detta positiva tyckandet är att filmen är alldeles för lång och utdragen i sitt berättande. Under filmens gång hinner jag säkert minst två gånger förlora ett stort intresse för att senare återfinna det osv. Inte ett ypperligt sätt att uppleva film. Trots detta så låter jag betyget ändå hålla sig rätt högt upp. 3+
booby (Anmäl)   21/3 2014
Kändes inte alls lång, har en härlig musik och en charmig kille i huvudrollen.
estet_kikka (Anmäl)   5/2 2013
den är lite väl lång, men jag gillar den. speciellt teveys dröm-scen. å självklart rich man. den fick mig att bli nyfiken på jiddisch med. jag är iofs intresserad av språk, men iaf. å en kompis pojkvän kallade mig "en smart shiksa" för att jag sa att jag var nyfiken på språket samt mina (korrekta) gissningar på vad orden betydde. haha!
foppa99 (Anmäl)   26/12 2012
hör jag ett enda mazzzzlethåw till så smäller jag av
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Spelman på taket