Sphere - farkosten

Originaltitel: Sphere
Regissör:Barry Levinson
Utgivningsår:1998

Om Sphere - farkosten:

Psykologen Norman Johnson, biokemisten Beth Halpern, matematikern Harry Adams och vetenskapsmannen Ted Fielding kallas samman till ett team som får i uppdrag att utforska ett jättelikt rymdskepp som oskadat verkar ha legat på botten under nästan 300 år. Forskarna befinner sig snart på en undervattensbas, ett stort laboratorium placerat invid rymdskeppet. Snart börjar en serie skrämmande händelser inträffa. Deras innersta rädslor väcks bokstavligt talat till liv. Hoppet om överlevnad minskar i allt snabbare takt och forskarna börjar vända sig mot varandra i en frenetisk jakt på vem, eller vad, som orsakar skräcken.

Titel: Avgrunden
Regissör: George P Cosmatos
År: 1989
Genre: Thriller, Skräck, Science Fiction
Leviathan

Sharon Stone, Dustin Hoffman, Samuel L Jackson, Peter Coyote, Liev Schreiber, Queen Latifah, Marga Gómez

Kurt Wimmer, Stephen Hauser, Paul Attanasio

Thriller, Science Fiction, Mysterium

Med i listor: Sci Fi-litteraturbaserat
Diskussioner om Sphere - farkosten  (0 diskussioner)
Kommentarer om Sphere - farkosten (272 st)
Filmfantast86 (Anmäl)   18/10 2017
Rock Snack (Anmäl)   27/9 2017
Den här filmen har följt mig sedan jag såg den som liten. Men varje gång jag ser den så blir den sämre. Ju fler gånger jag ser den, desto fler saker upptäcker jag som inte hänger ihop, helt enkelt. Bra koncept, men rörigt manus och inte särskilt trovärdigt skådespel. Om man bara njuter av resan så är det ändå en underhållande popcornrulle... men kanske av fel anledningar.
widez (Anmäl)   28/4 2017
Wow! Bland de sämsta filmer jag sett utan att stänga av före slutet. Tänkbar förklaring till varför det blev som det blev är att story helt enkelt är skriven av regissörens femåriga unge. Hört talas om logik?
Solidus (Anmäl)   9/12 2016
Mystisk farkost befinner sig längst ner i det djupaste vatten som en expedition ska undersöka. Redan där är jag såld på projektet. Faktum är att jag tycket folk är lite väl gnälliga mot "Sphere". Filmen levererar mystik, atmosfär och bra skådespel. Allt serveras inte på ett silverfat och jag tror att det är meningen att vissa saker ska lämnas obesvarade mot tittaren. Flummigt? Absolut, men stämningsfullt flummigt.
horvendile (Anmäl)   31/10 2016
En bra sak att ha Netflix till: se filmer jag aldrig skulle köpa. Jag hade helt missat att den här alls fanns. Och vilken miss! Jag kan förstå om man inte gillar den, men mycket av det som många inte gillar tyckte jag var jättebra. Den lite mumliga, muttrande dialogen. Karaktärernas konstiga reaktioner på händelser. Hela stämningen, jag vet inte vad jag ska kalla den, off-beat kanske. Slutscenen, den sista med skådespelare i, typ en sekund lång, är lysande. Ja, den har sin beskärda del av tekniska/vetenskapliga kreativiteter, men i sin backhandattityd till tillvaron gör det inte så mycket, även om den nog i och för sig varit ännu bättre om den inte slirat på sådant. Och i stort sett ingen del av filmen består av personer som skriker stolpiga actionrepliker till varann! Den förtjänar kanske inte riktigt den femma jag i skrivande stund satt på den, men vafan. Det gör nog inte alla andra femmor jag har heller.
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Sphere - farkosten