Spider

Originaltitel: Spider
Regissör:David Cronenberg
Utgivningsår:2002

Om Spider:

Mr Cleg har just flyttat in i ett öppet hem för mentalt störda. Hemmet ligger i hans gamla barndomskvarter och han minns sin barndom och det hemska som hände. Är det orsaken till hans vansinne?
Se filmen på Viaplay

Regissör: Abel Ferrara
År: 1995
Genre: Drama, Skräck
The Addiction

Ralph Fiennes, Gabriel Byrne, Lynn Redgrave, Miranda Richardson, Bradley Hall, John Neville, Philip Craig, Alison Egan

Patrick McGrath

Drama, Thriller, Mysterium

Kanada, Storbritannien

Recension Spider

- pelikan sätter betyg 4 och skriver:
Mr Cleg har fått lämna mentalsjukhuset och flyttar in på en öppen anstalt. Det visar sig att denna ligger i samma område som hans barndomshem. Hans promenader mellan hus och kolonilotter får hans minnen att välla upp till ytan. Vad hände egentligen när hans mor försvann och hans far tog en ny fru? Och vem är skyldig när ett barn blir galet? Det är vad jag undrar medan jag ser filmen. Jag får följa...

Recension av Spider - Läs hela!

Med i listor: Stockholm XVI Cronenberg by Cronenberg
Diskussioner om Spider  (0 diskussioner)
Kommentarer om Spider (162 st)
Filmfantast86 (Anmäl)   25/10 2017
Stygga-Vargen (Anmäl)   29/10 2016
Ralph Fiennes gör ju väldigt bra ifrån sig men filmen i sig är inte mycket att hänga i granen. Den är ganska seg och tråkig. Svag 2:a.
Valarn (Anmäl)   12/10 2016
Bra.
WillyV (Anmäl)   28/9 2014
Småsjukt och ganska så lyckat. Trion som bär filmen gör det långt, trots ett inte alls särskilt märkvärdigt manus. Ja, Richardson är i det närmaste heroisk med Yvonnes repliker. Fiennes har alltid varit bra, i allt.
RichardEk (Anmäl)   10/7 2013
En briljant uppvisning i introvert skådespeleri kan inte rädda en hel film, så som en motsvarande uppvisning på scen kan rädda en ointressant pjäs. Jag hade väntat mig mer av Cronenberg även om jag inte kan sätta fingret på vad exakt jag förväntade mig...kanske mer äckeleffekter, eller ett mer mystiskt slut. Kan man sin Freud och sin Jung kan man säkert ha mycket ut av filmen, men psykoanalys har aldrig varit något jag fastnat för. Cronenberg har gjort många filmer som är bättre än denna. Men det ska erkännas, Ralph Finnes är makalös som 'Spider'.
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Spider