Originaltitel: This Is Spinal Tap
Regissör:Rob Reiner
Utgivningsår:1984

Om Spinal Tap:

Filmen är en parodi på en rock-dokumentär. Regissören Marty Di Bergi följer och dokumenterar en åldrande brittisk rockgrupp på deras turné i USA.
Se filmen på iTunes

Originaltitel: Tonsättaren
Regissör: Jonathan Forefält, Love Friberger
År: 2013
Tonsättaren

Rob Reiner, Michael McKean, Christopher Guest, June Chadwick, Harry Shearer, Fran Drescher, Tony Hendra, R J Parnell, David Kaff, Paul Shaffer, Gloria Gifford, Vicki Blue, Bruno Kirby, Fred Willard, Patrick Macnee, Anjelica Huston, Ed Begley Jr

Harry Shearer, Michael McKean, Christopher Guest, Rob Reiner

Komedi

Recension Spinal Tap

- Stygga-Vargen sätter betyg 5 och skriver:
Filmen är både rolig, underhållande och intressant och enligt U2:s gitarrist The Edge så är denna film väldigt trogen verkligheten. Och musiken är dessutom väldigt bra. När filmen gjordes så var "mockumentär" ett okänt begrepp, vilket ledde till att publiken faktiskt trodde att filmen handlar om ett verkligt band och det ledde till Spinal Tap började turnera och släppa plattor även i verkligheten....

Recension av Spinal Tap - Läs hela!

Med i listor: Fiktiva musiker, Filmtipsets Topp 250, Mokumentärer, Throwback Thursday
Kommentarer om Spinal Tap (333 st)
Solidus (Anmäl)   15/7 2018
Kortfattat så instämmer jag med martin eden. Unik i sitt slag och än idag en av de bästa mockumentärer som har gjorts (kanske t o m den bästa). Skådespelarna är ett med sina karaktärer och regissören med vänner håller en bra balans med humorn i filmen. Det spårar aldrig ur, vilket gör att den filmen skulle lika gärna kunna vara en riktig dokumentär om ett riktigt band som har tappat sina glansdagar. Sevärd och stor tumme upp!
martin eden (Anmäl)   14/7 2018
[rek. 4] En vansinnigt bra mockumentär och, om jag minns rätt, den första av sitt slag. En helt ny form för filmmediet som till stor del är imoproviserad. Den känns väldigt äkta och skådespelarna ÄR sina karaktärer. Humorn är subtil och stammar från karaktärerna själva, vilket är en friskt fläkt. Helt underbar film och jag måste medge att musiken är gjord av människor som har stor kunskap om musikhistoria och rockindustrin i sig. Mycket, mycket bra! 4+
Filmfantast86 (Anmäl)   9/10 2017
Not my cup of tea
Sarakin76 (Anmäl)   29/6 2017
Går all in og høyer til 5. Se den!
Sarakin76 (Anmäl)   29/6 2017
Etter å ha sett på ekstramaterialet så innser jeg filmens storhet. Har også sett på musikkvideoen. Dette er rett og slett lysende.
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Spinal Tap