Spirited Away

Originaltitel: Sen to Chihiro no kamikakushi
Regissör:Hayao Miyazaki
Utgivningsår:2001

Om Spirited Away:

När Chihiro och hennes familj flyttar till en ny stad hamnar de av misstag i en annan, magisk värld. Där förvandlas hennes föräldrar till grisar, och för att rädda sina föräldrar och sig själv tvingas hon börja jobba hos häxan Yubaba. I Yubabas badhus möter hon gudar och andra varelser och lär sig mer och mer om den nya värld hon hamnat i.

Titel: Prinsessan Mononoke
Regissör: Henry Selick
År: 2009
Genre: Familjefilm, Äventyr, Fantasy
Coraline och spegelns hemlighet
Titel: Ponyo på klippan vid havet
Originaltitel: Gake no ue no Ponyo
År: 2008
Genre: Drama, Familjefilm, Äventyr, Anime
Ponyo på klippan vid havet

Rumi Hiiragi (röst), Miyu Irino (röst), Mari Natsuki (röst), Yasuko Sawaguchi (röst), Takashi Naitô (röst), Tatsuya Gashûin (röst), Ryûnosuke Kamiki (röst), Yumi Tamai (röst), Yô Ôizumi (röst), Bunta Sugawara (röst), Tsunehiko Kamijô (röst)

Hayao Miyazaki

Animerad, Äventyr, Fantasy, Anime

Japan

Recension Spirited Away

- chiabata sätter betyg 4 och skriver:
Det händer ibland när man ser en film (inte minst när det är en japansk sådan) att man, efter att ha sett de första trettio-fyrtio minuterna eller så, frågar sig själv vad i hela helsinki det är som upphovsmännen till filmen i fråga har rökt. Precis den känslan fick jag av "Spirited Away". Av någon egentligen rätt fånig princip kollar jag sällan på animerade filmer, även när det är sådana som sägs...

Recension av Spirited Away - Läs hela!

Med i listor: Äventyr Top 50, 2000-tal Top 50, Anime Top 50, Anime-urval, Animerad Top 50, Asien, Fantasy Top 50, Filmer flest filmtipsare äger, Filmfestival i Boden april 2004, Filmfrossa på Hagabion 2005, Filmtipsets Topp 250, Guldbjörnar i Berlin, Lunds studenters filmstudio, Medlemmarnas favoritfilmer, Studio Ghibli, Triangelfilmretrospektiv på Kino i Lund 2007
Diskussioner om Spirited Away  (0 diskussioner)
Kommentarer om Spirited Away (1333 st)
smichael (Anmäl)   27/12 2018
Alltid bäst.
Jaganatha (Anmäl)   23/12 2018
Detta är ett av Miyazakis obestridliga mästerverk, snyggt animerat och genomtänkt ned till varje bildruta. Myriaderna av japanska shintogudar slutar aldrig att fascinera. Var får japanerna allt ifrån? Och vad betyder det att Chihiros föräldrar förvandlas till grisar? Enda nackdelen är väl att en del av symboliken går mig över huvudet en aning.
Ailuj (Anmäl)   9/12 2018
Alldeles tvärtemot vad Marty78 skriver så älskar jag den här filmen tack vare de fantastiska animationerna och den ljuvliga musiken, just tack vare att det är långt ifrån Disneys helylle gullvärld. Berättelsen är lite för spretig med lite för många karaktärer för att vara lättsmält första gången men då jag nog ändå lär se den igen så gör det inget. Sevärd film.
Marty78 (Anmäl)   4/12 2018
Jag älskar tecknat. Jag vet dock inte riktigt vad jag ska kalla det här. Värdelösa animationer och dålig musik. Om Disney någonsin hade gjort en animerad film helt utan handling så hade jag hellre sett på den än på det här skräpet. 2+ timmar som jag aldrig någonsin får tillbaka.
Rai (Anmäl)   24/10 2018
Har alltid varit svag för den här filmerna...
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Spirited Away