Spirited Away

Originaltitel: Sen to Chihiro no kamikakushi
Regissör:Hayao Miyazaki
Utgivningsår:2001

Om Spirited Away:

När Chihiro och hennes familj flyttar till en ny stad hamnar de av misstag i en annan, magisk värld. Där förvandlas hennes föräldrar till grisar, och för att rädda sina föräldrar och sig själv tvingas hon börja jobba hos häxan Yubaba. I Yubabas badhus möter hon gudar och andra varelser och lär sig mer och mer om den nya värld hon hamnat i.

Titel: Prinsessan Mononoke
Regissör: Henry Selick
År: 2009
Genre: Familjefilm, Äventyr, Fantasy
Coraline och spegelns hemlighet
Titel: Ponyo på klippan vid havet
Originaltitel: Gake no ue no Ponyo
År: 2008
Genre: Drama, Familjefilm, Äventyr, Anime
Ponyo på klippan vid havet

Rumi Hiiragi (röst), Miyu Irino (röst), Mari Natsuki (röst), Yasuko Sawaguchi (röst), Takashi Naitô (röst), Tatsuya Gashûin (röst), Ryûnosuke Kamiki (röst), Yumi Tamai (röst), Yô Ôizumi (röst), Bunta Sugawara (röst), Tsunehiko Kamijô (röst)

Hayao Miyazaki

Animerad, Äventyr, Fantasy, Anime

Japan

Recension Spirited Away

- Redwood sätter betyg 3 och skriver:
Disney har fått en konkurrent i och med japansk tecknad film. Där finns många guldkorn varav Hayao Miyazakis "Spirited Away" är ett. Inspirerad av "Alice i Underlandet", berättar regissören om flickan Chihiro, som tillsammans med sina föräldrar ska flytta till en ny stad och tar en paus på vad som verkar vara en temapark, men egentligen porten till en parallellvärld. Föräldrarna förvandlas till grisar(!)...

Recension av Spirited Away - Läs hela!

Med i listor: Äventyr Top 50, 2000-tal Top 50, Anime Top 50, Anime-urval, Animerad Top 50, Asien, Fantasy Top 50, Filmer flest filmtipsare äger, Filmfestival i Boden april 2004, Filmfrossa på Hagabion 2005, Filmtipsets Topp 250, Guldbjörnar i Berlin, Lunds studenters filmstudio, Medlemmarnas favoritfilmer, Studio Ghibli, Triangelfilmretrospektiv på Kino i Lund 2007
Diskussioner om Spirited Away  (0 diskussioner)
Kommentarer om Spirited Away (1328 st)
Hypostas (Anmäl)   21:50 4/4
Lyfte mig tillfälligt ur min filmiska anhedoni.
Jamesa (Anmäl)   19:56 22/1
Bra ! Som en mer skruvad Alice i underlandet !
Filmfantast86 (Anmäl)   21/10 2017
kryttan (Anmäl)   8/5 2017
Har tänkt se denna i 15 års tid, nu har jag det. Väldigt fint animerat, riktigt vackert, sköna karaktärer och lagom skruvat. Filmen i sig är inte ett mästerverk i mitt tycke, men väldigt bra! en 4:a
indiskpotatis (Anmäl)   6/5 2017
Jag var kanske 12 när jag såg den här filmen första gången. Föll pladask. En vacker berättelse som utspelar sig i en trollande värld. Alla borde se filmen för att det är klart ett mästerverk.
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Spirited Away