Split

Originaltitel: Split
Regissör:M Night Shyamalan
Utgivningsår:2016

Om Split:

Efter att tre tjejer kidnappats av en man med tjugotre distinkta personligheter måste de locka fram de personligheter som kan hjälpa dem och försöka hålla sig borta från de andra.

Titel: Unbreakable
Regissör: M Night Shyamalan
År: 2019
Genre: Drama, Thriller, Skräck, Science Fiction, Mysterium
Glass

James McAvoy, Anya Taylor-Joy, Haley Lu Richardson, Jessica Sula, Betty Buckley, Brad William Henke, Sebastian Arcelus, Neal Huff, Izzie Coffey, M Night Shyamalan, Rosemary Howard

M Night Shyamalan

Thriller, Skräck

Recension Split

- Stygga-Vargen sätter betyg 5 och skriver:
Filmen har ett bra upplägg för en skräckis och även om det förekommer en och annan klyscha genom filmens gång så är det här ändå en väldigt bra, spännande och otäck film. Skådespelarna gör väldigt bra ifrån sig och då syftar jag främst på James McAvoy och Anya Taylor-Joy. McAvoy tacklar en svår roll väldigt bra i den här filmen. Och M. Night Shyamalan själv skymtar förbi i en mindre roll (och han har...

Recension av Split - Läs hela!

Diskussioner om Split  (0 diskussioner)
Kommentarer om Split (70 st)
Sajmlajm (Anmäl)   00:46 4/4
Stark trea. Oerhört bra skådespel från McAvoy samt underhållande story som fångar en, åtminstone mig. Gillar tanken bakom storyn, intressant. Ett lyft från verkligheten? Absolut, men ack så väl gjort.
Jacobstjej (Anmäl)   21:56 26/1
Svag 4a. James McAvoy gör ju en sjuk insats i sin roll, väldigt underhållande, men för mej tar slutet av filmen ner betyget en del.
EvilNed (Anmäl)   16:04 20/1
Svag 4:a. Jag faller alltid för Shyamalans berättartempo. Det är inte särskilt haffsigt, utan snarare noggrant och utstuderat. Han har inte höjt sitt tempo i linje med tiden, såsom t.ex. Ridley Scott gjort (till katastrofala följer) utan han är kvar där han var 1999 med Sjätte Sinnet - allt får ta sin tid utan att för den sakens skull vara särskilt långsamt. Det är bara mindre spretigt. Det finns inte hundra trådar i hans filmer - det finns ett par. Det räcker. Och jag känner verkligen hur har kan skapa sån jävla spänning i vissa scener. Det fångar mig alltid.
Bomkia (Anmäl)   09:32 19/1
Underhållande och McAvoy får verkligen spela ut, men detta står mycket och stampar. 3+
Murvel48 (Anmäl)   4/11 2018
Annorlunda och ovanligt bra skräclis, som inte är särskilt skrämmande. Mer thrillerbetonad. Det är spännande och dessutom intressant om dissociativ identitetsstörning. James McAvoy gör en fenomenal insats i huvudrollen.
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Split