Spotlight

Originaltitel: Spotlight
Regissör:Tom McCarthy
Utgivningsår:2015

Om Spotlight:

Den sanna historien om hur Spotlight-teamet på Boston Globe avslöjade sexuella övergrepp på barn och en efterföljande mörkläggning inom den lokala katolska kyrkan.

Titel: Alla presidentens män
Originaltitel: Deliver Us from Evil
Regissör: Amy Berg
År: 2006
Fräls oss ifrån ondo

Mark Ruffalo, Michael Keaton, Rachel McAdams, Liev Schreiber, John Slattery, Brian d'Arcy James, Stanley Tucci, Gene Amoroso, Jamey Sheridan, Billy Crudup, Maureen Keiller, Paul Guilfoyle, Len Cariou, Neal Huff, Elena Wohl, Michael Cyril Creighton

Tom McCarthy, Josh Singer

Drama, Biografi

Med i listor: Oscars
Diskussioner om Spotlight  (0 diskussioner)
Kommentarer om Spotlight (97 st)
Christofer (Anmäl)   21:58 11/7
Naket och avskalat på nåt sätt. Inte så dramaturgiskt fulländat i alla delar, men det blir samtidigt lite av poängen också. Som kristen mår jag illa över att kyrkan som institution lyckas med detta över huvudtaget, även om det förstås inte var något nytt. Samtidigt blir man ju skrämd över magnituden på det hela. Är inte katolik och har själv inte mycket till övers för doktriner och ritualer. För övrigt var det välspelat och medryckande producerat.
RustyFilm (Anmäl)   10:53 28/3
Jag gillar filmens oflashiga aura och det sätt berättelsen helt koncentreras på ämnet. Det känns realistiskt och det är väl bra när det är en sann historia som berättas. Det handlar om pedofilskandalen i katolska kyrkan (2001, Boston) och om hur grävande journalister avslöjar skrämmande sanningar. Spotlight visar hur troslära och korrumperade institutioners makt kan förvanska vår verklighetsuppfattning om dom kan och får husera utan insyn. (Det är bra men skrämmande hur ofta det är en liten skara journalister som löser de sjuka samhällsproblem som omger oss.)
the Feber (Anmäl)   15:51 26/1
Fantastiskt drama med bra regi och fina skådespelarprestationer! Med en härlig nerv och ett mycket obehagligt ämne! Bland det bästa 2016
Doddedronten (Anmäl)   21:56 17/1
Lite seg och småtråkig.