Stackars Dennis

Originaltitel: Jabberwocky
Regissör:Terry Gilliam
Utgivningsår:1977

Om Stackars Dennis:

Uschiamej! Det är sannerligen förfärliga tider i kung Bruno den Tvivelaktiges rike! Det är den mörkaste tiden av den mörka medeltiden (hallå, vem släckte ljuset?) och den fruktansvärde Jabbberwocky härjar land och rike runt! Med brinnande blick och förfärliga klor sprider han skräck i hela landet! Vilken modig riddare ska kunna dräpa odjuret och rädda kungariket? Vem ska vinna den vackra prinsessans hand? Kan det tänkas att det är tunnbindarlärlingen Dennis, den jätteklumpige byfånen om bär omkring på en potatis och är djupt förälskad i den lätt överviktiga Griselda? Ska han kunna rädda kungariket? Eller kommer draken att slå honom sönder och samman?

Titel: Monty Pythons galna värld
Regissör: Paul Verhoeven
År: 1985
Genre: Drama, Action, Äventyr
Kött och blod

Terry Jones, Terry Gilliam, Michael Palin, Warren Mitchell, Neil Innes, Harry H Corbett, John Le Mesurier, Max Wall, Rodney Bewes, John Bird, Bernard Bresslaw, Antony Carrick, Peter Cellier, Deborah Fallender, Derek Francis

Terry Gilliam, Charles Alverson

Komedi, Äventyr, Fantasy

Storbritannien
Diskussioner om Stackars Dennis  (0 diskussioner)
Kommentarer om Stackars Dennis (57 st)
MetalJukebox (Anmäl)   21/2 2016
En film som är småkul hela tiden, ser skitigt bra ut och har ett lagom tokigt händelseförlopp. Dock är den väldigt ojämn, blir lite långdragen här och var med bristande fokus.
ilBrutto (Anmäl)   7/8 2014
En del riktigt kul scener men i det stora hela känns det som om man använt en del överblivna sekvenser och gags från The Holy Grail.
Krantzylvania (Anmäl)   3/3 2012
misar vekligen, dalig film som jag madde daligt av
Solidus (Anmäl)   10/7 2011
Gilliam visar upp en dyster och smutsig medeltid, där ett kungarike blir terroriserade av ett groteskt monster. Filmen bjuder på mycket skratt, men också på scener som blir för långa för sitt eget bästa (ett typiskt problemkännetecken gällande Monty Python). För att sammanfatta det hela: Underhållande saga med sjuk komik. Ett extra plus går till monstrets design. Betyg: 3+.
martin eden (Anmäl)   2/3 2011
Den svenska titeln kan vara kandiderande till tio-i-topp-listan om sämsta svenska titlar någonsin!!! Är ett fan av både Monty Python och Terry Gilliam och måste säga att jag generellt gillar denna. Aldrig har medeltiden framställts skitigare och jag gillar kostymerna, scenografin, cinematografin och fotot. I dessa avseenden överträffar filmen HOLY GRAIL, som den konstant jämförs med. Gilliam är en visuell regissör och detta är ytterst evident i filmen som bjuder på många snygga scener. Filmens brist är att varken regissören eller skådespelarna riktigt verkar veta huruvida det är en komedi i pythonesk anda eller en något allvarligare film. Bitvis mycket rolig, men Gililams regi gällande skådespelare är bristfällig, men blev som tur var bättre med tiden. Bra.
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Stackars Dennis