Stalker

Originaltitel: Stalker
Regissör:Andrej Tarkovskij
Utgivningsår:1979

Om Stalker:

Tre män - en vägvisare, en professor och en författare - ger sig in i en förbjuden zon för att söka det mystiska rum där ens innersta önskningar går i uppfyllelse.

Titel: Solaris

Drama, Äventyr, Science Fiction, Fantasy, Mysterium

Sovjetunionen

Recension Stalker

- Rickhard.H sätter betyg 5 och skriver:
Tarkovskijs Stalker Skildrar hur tre män företar en resa in i en bevakad, förbjuden zon. Vi får till en början ta del av den närmast förtvivlat uppslupna stämning som råder i Stalkerns (vägvisarens) hem. Stalkerns önskan om att befinna sig i den förbjudna zonen, vilken han benämner hem, är påfallande stark och har orsakat en otrygghet i hemmet då han på nytt tvingas meddela att han ska resa in i...

Recension av Stalker - Läs hela!

Med i listor: Europa, Medlemmarnas mest eftersökta, Populärt och billigt, Sci Fi-litteraturbaserat
Diskussioner om Stalker  (0 diskussioner)
Kommentarer om Stalker (518 st)
Barneyk (Anmäl)   01:37 26/2
Fantastiskt tråkig och intetsägande. Jag har läst många texter om filosofin och vad filmen försöker säga och det enda jag tagit till mig av att läsa allt det är att filmen verkligen inte tilltalar mig. Jag tycker inte dess filosofiska frågeställningar eller poänger är det minsta intressanta. Det är verkligen inte alls hur jag förhåller mig till livet eller mänskligheten. Tarkovsky verkar se världen på ett sätt som inte alls är i synk med hur jag ser det. Jag gav filmen en oerhört svag tvåa för att jag ändå tycker den är väldigt snygg och gillade den mystiska stämningen bitvis, men jag sänker till en etta för det är inte nog för att lyfta något så här tråkigt och tomt.
Jannebanan (Anmäl)   18/5 2018
Riktigt seg, men härlig film med otroligt snyggt foto. Denna film är inte för alla och när jag såg den första gången i början av 80-talet lämnade många besökare biosalongen. En djuping om människans inre resa.
goeran (Anmäl)   15/5 2018
Igår såg jag om Andrej Tarkovskijs Stalker för första gången sedan 2005 (och nu på stor duk på Folkets Bio i Umeå) och det var en mäktig upplevelse. Jag kände direkt att det var tid att höja mitt betyg på filmen.
Dele (Anmäl)   27/11 2017
Jag gillar många av bildkompositionerna. Det långsamma tempot och flertalet dialoger likaså. Temat känns dock lätt blurrigt och jag rycks inte riktigt in. En trevlig, men inte stark, upplevelse.
Filmfantast86 (Anmäl)   22/10 2017
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Stalker