Star Wars: Episod I - Det mörka hotet

Originaltitel: Star Wars: Episode I - The Phantom Menace
Regissör:George Lucas
Utgivningsår:1999

Om Star Wars: Episod I - Det mörka hotet:

En handelsfederation ledd av Nute Gunray planerar att ta över den fredliga planeten Naboo. Jedikrigarna Qui-Gon Jinn och Obi-Wan Kenobi skickas för att konfrontera ledarna, men allt går inte som planerat. Jediriddarna lyckas rymma, och tillsammans med sin nyfunna vän Jar Jar Binks beger de sig till Naboo för att varna drottning Amidala. Droider har dock redan börjat inta planeten och eftersom drottningen inte längre är säker där bestämmer de sig för att fly. Efter problem med skeppet tvingas de landa på ökenplaneten Tatooine för reparationer, där de möter en nioårig slavpojke vid namn Anakin Skywalker.

Titel: Stjärnornas krig
Originaltitel: Star Wars: Episode V - The Empire Strikes Back
Regissör: Irvin Kershner
År: 1980
Rymdimperiet slår tillbaka

Liam Neeson, Ewan McGregor, Natalie Portman, Jake Lloyd, Pernilla August, Ahmed Best, Frank Oz (röst), Samuel L Jackson, Keira Knightley, Kenny Baker, Anthony Daniels (röst), Hugh Quarshie, Ian McDiarmid, Ray Park, Silas Carson, Andy Secombe (röst)

George Lucas

Action, Äventyr, Science Fiction, Fantasy

Stjärnornas krig, del I - Det mörka hotet

Recension Star Wars: Episod I - Det mörka hotet

- Sorroztro sätter betyg 4 och skriver:
Sammanfattningsvis anser jag tvärt emot vad kritiker sagt om denna film. Visst, filmen är inte den bästa jag sett, men förutom den dåliga storyn och det något tunna manuset, så klarar den sig rätt bra. Jag gillar att Lucas vågat gå utanför det gamla vanliga och istället valt att expandera Star Wars-universumet till något större än vad det var. Det behövdes!

Recension av Star Wars: Episod I - Det mörka hotet - Läs hela!

Med i listor: Äventyr Top 50, Action Top 50, Fantasy Top 50, Medlemmarnas hatfilmer, Science Fiction Top 50, Star Wars
Diskussioner om Star Wars: Episod I - Det mörka hotet  (0 diskussioner)
Kommentarer om Star Wars: Episod I - Det mörka hotet (1094 st)
päronanton (Anmäl)   7/10 2018
Den var okej!
Bumbi78 (Anmäl)   29/4 2018
Såhär snart 20 år efter premiären och efter en omtitt efter ungefär lika många år går det lättare att acceptera första Star Wars. Barnslig och med "fel" humor för franshisen samt väldigt daterad animation stundtals. Men visst finns den typiska Star Wars-känslan även i den här och den är åtm underhållande.
P3RS0NA (Anmäl)   13/3 2018
The Phantom Menace blev förmodligen den största besvikelsen i filmhistorien när den kom 1999 (vilket inte är särskilt svårt att förstå med tanke på att stora delar av innehållet liknar en renodlad barnfilm), men kanske är det också anledningen till att den 19 år senare tycks ha uppnått en viss kultstatus. Som sådan blir den allmänt hatade Jar-Jar Binks nästan lika charmig som han är störig.
Sarakin76 (Anmäl)   13/12 2017
Spennende og velregissert. Noen av animasjonene ser foreldede ut medens andre holder.
Zingostar (Anmäl)   25/10 2017
Tycker det har gått så många år att de ganska dåliga animerade delarna av denna film har blivit ganska coola på något sätt. Denna film har åldrat sig till ett bättre betyg. Överlag ett ganska roligt rymdäventyr och en bra början för Star Wars franchisen.
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Star Wars: Episod I - Det mörka hotet