Star Wars: The Last Jedi

Regissör:Rian Johnson
Utgivningsår:2017
Antal betyg:2060 betyg

Om Star Wars: The Last Jedi:

Efter att ha funnit Luke Skywalker försöker Rey övertala honom att ansluta sig till rebellstyrkorna, men Luke har tappat tron på jediriddarnas roll i kampen efter att ha misslyckats med Ben Solo. Samtidigt leder Leia rebellstyrkorna i kraftigt underläge, och deras chanser blir inte bättre när det visar sig att Första orden har utvecklat en teknologi som kan spåra deras skepp i ljushastighet.

Titel: Star Wars: The Force Awakens
Originaltitel: Jupiter Ascending
Regissör: Lilly Wachowski, Lana Wachowski
År: 2015
Jupiter Ascending

Mark Hamill, Daisy Ridley, Adam Driver, John Boyega, Oscar Isaac, Carrie Fisher, Laura Dern, Kelly Marie Tran, Andy Serkis, Domhnall Gleeson, Joonas Suotamo, Anthony Daniels, Jimmy Vee, Benicio Del Toro, Lupita Nyong'o, Gwendoline Christie, Billie Lourd

Rian Johnson

Action, Äventyr, Science Fiction, Fantasy

Star Wars: Episode VIII

Recension Star Wars: The Last Jedi

- August Dellert sätter betyg 5 och skriver:
Denna recension innehåller spoilers så jag utfärdar härmed en varning och rekommenderar att ni ser filmen innan ni läser detta. 'The Last Jedi' är den åttonde episoden i Skywalker-sagan och förväntningarna är givetvis skyhöga. Åsikterna fullkomligt regnar ned över webben och här kommer min egna. Jag ser på film som både hantverk och konst. Sidan som jag kallar hantverk är mer objektiv och den...

Recension av Star Wars: The Last Jedi - Läs hela!

Med i listor: Medlemmarnas mest betygsatta just nu, Medlemmarnas senast betygsatta nya filmer, Star Wars
Diskussioner om Star Wars: The Last Jedi  (1 diskussioner)
Kommentarer om Star Wars: The Last Jedi (140 st)
Spidde (Anmäl)   01:09 17/9
Jag var aldrig och såg den här på bio och har mest sett att folk på nätet gnäller väldigt mycket över hur värdelös filmen är och hur den förstört det som de älskar med Star Wars. Till att börja med så förstår jag inte alls detta gnäll. Jag blev snarare positivt överraskad. Jag har känt mig lite trött på den extrema kommersialisering av Star Wars (som redan var en kommersiell produkt från början) och inte känt någon lust att haka på den här gången också (Star Wars var en viktig del av min barn- och ungdom). Men så såg jag den här ändå, i brist på annat en seg söndag och jag gillade den skarpt. Bra skådespel, rätt så spännande och engagerande och faktiskt ganska fräscht, trots att allt bygger på gamla grejer. Rey är en fortsatt bra karaktär och jag gillar nykomlingen Rose också. Ser faktiskt fram emot nästa film, vilket jag aldrig trodde skulle hända.
Supernaut (Anmäl)   23:38 18/8
Ingen mästerverk som Empire Strikes Back, men långt ifrån katastroferna som är episod 1-3. Snygg och spännande med stark Star Wars-känsla.
tvamvarg (Anmäl)   00:56 12/8
Lämnade mig tämligen oberörd. Trots att första (7:an) satt som en smäck.
cristian81 (Anmäl)   00:23 13/7
Efterblivet.
federico033 (Anmäl)   08:25 25/6
Det är snyggt - väldigt snyggt och jag har inga problem med filmens brutala ”ut med det gamla, in med det nya attityd”, men jag får ingen ”swiiish, swoosh!” Känsla efter filmen. Dvs, när filmen är slut, hur mkt kommer jag hoppa runt och låtsas fäktas i luften. Ursprungliga triologin, Guardians of the Galaxy, Flash Gordon, Sagan om ringen, osv. Alla berättelser som stannat kvar hos mig när de är slut och lämnat en känsla av förundran hos mig. Inte så med The Last Jedi. Det öppnar väldigt bra; humorn och stämningen känns perfekt. Jag blir engagerad i hur det kommer gå för piloterna i bombräden. Men sedan får filmen bråttom, väldigt bråttom med att klämma in tre parallella historier i en och samma film. Det är välgjort och effektivt berättat men det saknar själ. Förutom Benicio DelToro och scenen med stallpojken, finns egentligen inget som verkligen engagerar i filmen och jag kan inte låta bli att tänka ”det här hade gjort sig mycket bättre som en tv-serie”, vilket ändå måste ses som ett misslyckande på vad som ska föreställa en episk filmupplevelse.
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Star Wars: The Last Jedi
Se filmen