Star Wars: The Last Jedi

Regissör:Rian Johnson
Utgivningsår:2017
Antal betyg:1922 betyg

Om Star Wars: The Last Jedi:

Efter att ha funnit Luke Skywalker försöker Rey övertala honom att ansluta sig till rebellstyrkorna, men Luke har tappat tron på jediriddarnas roll i kampen efter att ha misslyckats med Ben Solo. Samtidigt leder Leia rebellstyrkorna i kraftigt underläge, och deras chanser blir inte bättre när det visar sig att Första orden har utvecklat en teknologi som kan spåra deras skepp i ljushastighet.

Titel: Star Wars: The Force Awakens
Regissör: Neil Johnson
År: 2014
Genre: Science Fiction
Starship: Rising

Mark Hamill, Daisy Ridley, Adam Driver, John Boyega, Oscar Isaac, Carrie Fisher, Laura Dern, Kelly Marie Tran, Andy Serkis, Domhnall Gleeson, Joonas Suotamo, Anthony Daniels, Jimmy Vee, Benicio Del Toro, Lupita Nyong'o, Gwendoline Christie, Billie Lourd

Rian Johnson

Action, Äventyr, Science Fiction, Fantasy

Star Wars: Episode VIII

Recension Star Wars: The Last Jedi

- August Dellert sätter betyg 5 och skriver:
Denna recension innehåller spoilers så jag utfärdar härmed en varning och rekommenderar att ni ser filmen innan ni läser detta. 'The Last Jedi' är den åttonde episoden i Skywalker-sagan och förväntningarna är givetvis skyhöga. Åsikterna fullkomligt regnar ned över webben och här kommer min egna. Jag ser på film som både hantverk och konst. Sidan som jag kallar hantverk är mer objektiv och den...

Recension av Star Wars: The Last Jedi - Läs hela!

Med i listor: Star Wars
Diskussioner om Star Wars: The Last Jedi  (1 diskussioner)
Kommentarer om Star Wars: The Last Jedi (140 st)
cristian81 (Anmäl)   00:23 13/7
Efterblivet.
federico033 (Anmäl)   08:25 25/6
Det är snyggt - väldigt snyggt och jag har inga problem med filmens brutala ”ut med det gamla, in med det nya attityd”, men jag får ingen ”swiiish, swoosh!” Känsla efter filmen. Dvs, när filmen är slut, hur mkt kommer jag hoppa runt och låtsas fäktas i luften. Ursprungliga triologin, Guardians of the Galaxy, Flash Gordon, Sagan om ringen, osv. Alla berättelser som stannat kvar hos mig när de är slut och lämnat en känsla av förundran hos mig. Inte så med The Last Jedi. Det öppnar väldigt bra; humorn och stämningen känns perfekt. Jag blir engagerad i hur det kommer gå för piloterna i bombräden. Men sedan får filmen bråttom, väldigt bråttom med att klämma in tre parallella historier i en och samma film. Det är välgjort och effektivt berättat men det saknar själ. Förutom Benicio DelToro och scenen med stallpojken, finns egentligen inget som verkligen engagerar i filmen och jag kan inte låta bli att tänka ”det här hade gjort sig mycket bättre som en tv-serie”, vilket ändå måste ses som ett misslyckande på vad som ska föreställa en episk filmupplevelse.
bnw (Anmäl)   15:10 19/6
I punktform: - Det är första gången det verkligen känns som krig och på allvar. Antagligen för att matinékänslan är mindre. - Den är för jävla mörk. (Bra!) - Det börjar verkligen komma nånstans med kvinnlig representation här. En del riktigt bad-ass brudar i den här. - Jag älskar att det inte alls är så himla självklart vem (och vilka handlingar) som är goda och onda. På sätt och vis lite som med Anakin i I-III, förutom att där hade man facit. Nu har man ingen aning om vart det ska ta vägen.
Applekingen (Anmäl)   19:46 12/6
Filmens största misstag är att de förstört Luke's karaktär. Han är en helt annan person här än vad han var i orginaltrilogin. Snoke besegras också alldeles för enkelt trots att han ska vara den nya mörkrets förste. Vi har inte ens fått reda på vem han är. Kylo utvecklas dock på ett mycket bra sätt. Jag hade lite svårt för honom i förra filmen men här gillade jag honom väldigt mycket. Men överlag är den här filmen en stor besvikelse.
amotherscrime (Anmäl)   13:03 31/5
Jag fösrtår inte hur man automatiskt kan ge en film en 5a bara för att den bär namnet "Star Wars". Detta är en dålig film. De förstör det lilla de hade byggt upp med The Force Awakens. Jag ser inte hur dom ska lyckas göra den sista intressant.
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Star Wars: The Last Jedi
Se filmen