Stardust Memories

Originaltitel: Stardust Memories
Regissör:Woody Allen
Utgivningsår:1980

Om Stardust Memories:

Komediregissören åker till en filmfestival som ska hylla honom och där ställs han ständigt till svars för att han vill göra en allvarlig film.

Titel:
Originaltitel:
Regissör: Federico Fellini
År: 1963
Genre: Drama, Fantasy
8½
Titel: S.O.B. - paniken i drömfabriken!
Originaltitel: S.O.B.
Regissör: Blake Edwards
År: 1981
Genre: Komedi
Film nr.: 19076
S.O.B. - paniken i drömfabriken!
Titel: Kniven i vattnet
Regissör: Woody Allen
År: 1975
Genre: Komedi, Äventyr, Krig
Död och pina

Woody Allen, Daniel Stern, Brent Spiner, Charlotte Rampling, Jessica Harper, Tony Roberts, Amy Wright, Marie-Christine Barrault, Jack Rollins, Sharon Stone

Woody Allen

Drama, Komedi, Fantasy

Diskussioner om Stardust Memories  (0 diskussioner)
Kommentarer om Stardust Memories (56 st)
Albion (Anmäl)   11/6 2017
Omtitt efter drygt elva år. Det är en väldigt speciell film som ljuvligt vindlar fram likt en lek om Woody själv med sig själv och därtill tydlig flirt till Fellini. Underbart fotoarbete av Gordon Willis dessutom. Jag tycker filmen är mycket underhållande när väl man bekantat sig med tonen och för mig blir det en höjning till en 5;a denna gång och den blir därmed min femte film av Woody (39 sedda) med det högsta betyget.
Ful_fisk (Anmäl)   14/2 2014
Woody Allen dissikerar sig återigen sig själv, och spelar här en komedifilmregissör som vill göra något mer betydelsefullt och seriöst. En av hans visuellt mest imponerande filmer och samtidigt väldigt ärlig, intressant och känslosam. Skitbra, helt enkelt. Mycket inspirerad av Fellinis 8 1/2. "We enjoy your movies. Especially the early, funny ones."
Darn (Anmäl)   25/1 2014
Auteur-begreppet ifrågasätts och lyfts till ytan, det gillar jag. Med det sagt går det att skriva en hel avhandling som recension, men det orkar jag inte. Nåväl. Utförandet är lite för forcerat och smått stressigt för ämnets bästa. Men däremellan är det ju smått kul också. Kan det här vara Woody Allens mest självbiografiska film?
Dele (Anmäl)   9/8 2013
Ingen av Allens bättre. Fotot är finfint och det infallsrika berättandet bjuder på en del härliga detaljer och scener. Slutet knyter bra ihop en film som länge känns ganska fragmentarisk. Stark trea.
AlbinWesley (Anmäl)   9/8 2013
Tanken är god och filmen är bra, men jag stör mig på diverse moment. Inte skitrolig heller. Men visst, bra. Tråkigaste Allen jag sett hittills, även om det är hans favorit typ.
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Stardust Memories