Betyg idag: 1 294 Besökare idag: 5 028

Originaltitel: State of Grace
Regissör:Phil Joanou
Utgivningsår:1990

Om State of Grace:

Terry Noonan återvänder till sina barndomskvarter i Hells Kitchen, de irländska kvarteren i New York. Denna gång som polis för att infiltrera den lokala maffian. Terry går sakta tillbaka till det liv han levde innan han blev polis, det som brottsling.

Titel: Donnie Brasco
Regissör: Robert De Niro
År: 1993
Genre: Drama, Kriminalare
I skuggan av Bronx

Gary Oldman, Ed Harris, John C Reilly, Sean Penn, Burgess Meredith, John Turturro, Robin Wright, James Russo, Joe Viterelli, Marco St John, Deirdre O'Connell, R D Call

Dennis McIntyre

Drama, Kriminalare, Thriller

Storbritannien, USA

Recension State of Grace

- terry noonan sätter betyg 5 och skriver:
Det här är mycket mer än bara än en gangsterrulle. Det är framförallt en karaktärsdriven film som är perfekt rollbesatt uti minsta biroll. Främst ser vi Sean Penn som Terry Noonan och hur hans hemkomst till barndomsvännerna i Hells kitchen blir extra svårt för honom, då han på senare år har klivit över på lagens sida. Hans uppdrag är att infiltrera maffian i kvarteren där han växte upp. Hans möte med...

Recension av State of Grace - Läs hela!

Diskussioner om State of Grace  (0 diskussioner)
Kommentarer om State of Grace (99 st)
Sture Stenhög (Anmäl)   00:31 19/6
Sådana här filmer finns det verkligen massvis av, men den här lyckas iaf vara lite bättre än genomsnittet. Det finns vissa problem kring Penns karaktär, men det är snarare birollerna som är filmens styrka. Ed Harris, John C. Reilly och framför allt Gary Oldman är väldigt bra. I övrigt är det en stabil skildring av gangstertillvaron, och den håller mig tillräckligt engagerad hela vägen för att en något svag trea ska kännas motiverad
Andreas_ (Anmäl)   25/5 2017
Väldigt bra gangsterfilm från den heta gangsterfilms eran på 90 talet, denna baserad på en bok som heter the westies som jag dock inte läst men har hört ska vara bra, tyvärr hamnade denna pärla i skuggan av andra större gangsterfilmer som kom ut samtidigt, som Gudfadern 3 och maffiabröder, men är som sagt en gammal fin pärla, väl värd att se än idag om man inte har gjort det. Visserligen så var den en klar 5:a när den kom ut men har idag tappat i kvaliteten över åren som gått, dock inte så mycket som många andra filmer men tyvärr lite grann, däremot så är skådespelarinsatserna från samtliga skådisar helt lysande, som håller även idag, Ed Harris, Gary Oldman och Sean Penn är verkligen i sitt esse här och riktigt bra birollsprestationer från John C Reilly, Robin Wright och John Turturro. Filmen är som sagt snyggt filmad (speciellt eldstriderna) med bra skådisinsatser och mycket bra musik från Ennio Morricone, enda som inte riktigt håller idag är manuset som känns lite tunt, även hur vissa karaktärer är skrivna, så därför stannar betyget idag på en stark 4:a vilket är mycket bra för en film som kom ut för 27 år sedan, rekommenderas!
Qhunden (Anmäl)   5/4 2016
Ganska oengagerande och lite väl utdragen. Rollistan gör den sevärd, men annars är det tunt. Slutet är ju helt orimligt, nästan parodiskt dåligt.
92axha10 (Anmäl)   12/9 2015
En stämningsfull film med känsla för miljöer och bilder på gangsterlivet. Tyckte den drog ut lite på sina ställen och vissa delar kändes ganska onödiga. Behövde inte vara över 2 timmar lång och slutet var frustrerande för mig. Gary Oldman var riktigt bra!
MetalJukebox (Anmäl)   15/7 2015
Rätt stabil film, dock tycker jag inte händelseförloppet eller Sean Penns karaktär riktigt engagerar. Oldman är dock kung i den här.
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till State of Grace