Steel Dawn

Originaltitel: Steel Dawn
Regissör:Lance Hool
Utgivningsår:1987

Om Steel Dawn:

En tid när inga lagar råder och vatten är värt mer än guld, vandrar en ensam krigare genom ett landskap ödelagt av det slutgiltiga kriget. Han kallas Nomad och är en man utan vare sig hem eller förflutet. När han nås av nyheten att hans mentor blivit mördad beger han sig till den isolerade dalen Meridian. Där träffar han den vackra Kasha som terroriseras av den ondskefulle krigsherren Damnil, som tänker ta makten över dalens vattentillgångar. I Nomads försök att hjälpa folket blir han måltavla för hela Damnils armé och ställs öga mot öga med den man som mördat hans bästa vän. Plötsligt handlar inte kampen bara om rättvisa - utan också om kärlek, heder och hämnd...

Titel: Mad Max 2: The Road Warrior
Originaltitel: Mad Max 2: The Road Warrior
Regissör: George Miller (II)
År: 1981
Regissör: Sergio Martino
År: 1983
Genre: Action, Science Fiction
After the Fall of New York

Patrick Swayze, Brion James, Arnold Vosloo, Anthony Zerbe, Christopher Neame, Lisa Niemi

Doug Lefler

Action, Science Fiction

Med i listor: Postapokalyptiska filmer
Diskussioner om Steel Dawn  (0 diskussioner)
Kommentarer om Steel Dawn (51 st)
dudson (Anmäl)   07:59 26/3
Diggar verkligen dom mer skabbiga & mörkare P.Apo...filmerna då denna är mera påkostad & rumsren. Ändock trevlig filmupplevelse. 2+
Filmfantast86 (Anmäl)   30/10 2017
fridenpaden (Anmäl)   19/7 2016
Balanserar på fyrtioelva klyschor vilket gör många scener skrattretande men ändå rätt rolig att se på i sin helhet. Fulaste svärden i filmhistorien.
Solidus (Anmäl)   21/6 2016
Jag gjorde en djup forskningsstudie om budgeten för "Steel Dawn" och kom fram till att den låg på cirka 3 000 000 dollar, medan "Mad Max" från 1979 hade en budget på cirka 200 000 dollar. Varför tar jag upp då detta? Jo, "Mad Max" har en sämre budget, men känns mer påkostad än vad "Steel Dawn gör. Detta är en plastig film som känns som Eldorado-varianten av "Mad Max" .Trots sin billiga känsla, så blir det aldrig uselt. Jag blir underhållen och jag måste ändå erkänna att det kunde varit mycket värre. "Steel Dawn" är inte den bästa filmen i sin kategori, men om du är en sådan person som bara MÅSTE se alla kopior till kända filmer, så rekommenderar jag att du tar del av Patric Swayze och hans karatesparkar ute i öknen. Till er alla andra säger jag: se "Mad Max" istället.
Bumbi78 (Anmäl)   14/6 2016
En omtitt efter många år och jag blir fortfarande glad av den här småmysiga ökenrullen. Knappast nån av Swayzes mer minnesvärda insatser, men den är snyggt gjord i all sin enkelhet med alla ökenmiljöer.
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Steel Dawn