Stilla liv

Originaltitel: Sanxia haoren
Regissör:Jia Zhangke
Utgivningsår:2006

Om Stilla liv:

Den kinesiska staden Fengjie är på gränsen att slukas upp av det gigantiska bygget av De tre ravinernas damm. En gruvarbetare som i 16 år letat efter sin ex-fru anländer till staden och förvånas över utbyggnaden.

Titel: On the Occasion of Remembering the Turning Gate
Regissör: Claire Denis
År: 2009
Genre: Drama, Krig
White Material

Zhao Tao, Han Sanming, Li Zhubin, Xiang Haiyu, Zhou Lin, Ma Lizhen, Wang Hongwei

Jia Zhangke, Sun Jianmin, Guan Na

Drama, Romantik

Still Life

Kina, Hongkong
Med i listor: Guldlejon i Venedig, Jönköping filmfestival -07, Stockholm XVII Asian Images
Diskussioner om Stilla liv  (0 diskussioner)
Kommentarer om Stilla liv (58 st)
Zebulonm (Anmäl)   29/8 2018
Den är långsam men bra. Fina vyer, bra skådespel och en inblick hur det var för en del människor som var tvungna o flytta när Kina byggde världens största damm.
lucius (Anmäl)   30/7 2018
Om du gillar att se vilsna kineser irra runt bland ohjälpsamma personer och försöka hitta försvunna släktingar i trasiga kinesiska kåkstäder kan det här vara en film för dig. För att det inte ska bli alltför långtråkigt så slängs det dessutom in lite omotiverade rymdskepp här och där i filmen. Det funkade tyvärr inte på mig och jag stängde av efter en timma.
BrutusBeefcake (Anmäl)   23/1 2017
Stilla liv får mig att tänka och reflektera otroligt mycket under speltidens gång, men inte på filmen eller vad som händer där, utan det som händer påverkar mina tankar om mitt liv och om vad som har hänt och vad som sker, det påverkar så till den grad att jag har svårt att fokusera på upplevelsen, jag upplever den inte fullt ut. När det också sker omotiverade karaktärsbyten så hjälper inte det heller. Den är otroligt fin, lugn och dyster, men jag grips inte tag eller blir engagerad, filmen gjorde mig nästa lite självupptagen. Jobbigt, för jag ser ett fint hantverk och en bra historia, men jag klarar inte av att bli nådd. (6+/15)
wasteoftime (Anmäl)   19/1 2017
Det börjar riktigt bra och lovande, men jag tycker att det tappar en hel del efter det första segmentet, eller vad man ska säga. Karaktärsbytet gör att jag känner mig lite borttappad. Och Vad är det egentligen som händer? Det är ju absolut bra, oavsett, men inte så bra som den första tredjedelen, som ligger gott och väl på en fyra. Sedan tappar det, allt mer och mer, och jag tycker nog inte att det riktigt når upp till en trea totalt, men det är nära.
Kajanus (Anmäl)   10/11 2015
En vacker fabel om hur Kinas baksida hanterar det förflutna (och framtiden). Med en kamera nästan i en konstant rörelse presenterar Jia en historia vars huvudberättelse inte är om människorna den fokuserar på utan om Kinas förhållande till sin egna historia.
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Stilla liv