Stilla natt, blodiga natt

Originaltitel: Black Christmas
Regissör:Bob Clark
Utgivningsår:1974

Om Stilla natt, blodiga natt:

Det är juletid och sorority-tjejerna ska ha vinterlov. Många av dem åker bort, men Jess och hennes kompisar stannar kvar i sorority-huset. Tjejerna får en rad skrämmande samtal, men vet inte vem som ringer. Rösten säger att de kommer att dödas, en efter en.

Titel: Black Christmas
Originaltitel: Silent Night, Bloody Night
Regissör: Theodore Gershuny
År: 1973
Silent Night, Bloody Night

Olivia Hussey, Keir Dullea, Margot Kidder, John Saxon, Marian Waldman, Andrea Martin, James Edmond, Doug McGrath, Art Hindle, Lynne Griffin, Michael Rapport, Leslie Carlson

Roy Moore

Thriller, Skräck, Mysterium

Silent Night, Evil Night

Kanada

Recension Stilla natt, blodiga natt

- peterneal skriver:
Bob Clarks klassiska Black Christmas är ett måste i skräcksamlarens bokhylla. Hela uppbyggnaden av berättelsen och karaktärernas utformning är klanderfri, trots att filmen har hela 34 år på nacken nu. Glöm bort den tramsiga och onödiga nyinspelningen och se originalet istället. Det är ett gediget hantverk, fotot är otroligt vackert av Reg Morris, musiken av Carl Zittrer är både spännande och härligt...

Recension av Stilla natt, blodiga natt - Läs hela!

Diskussioner om Stilla natt, blodiga natt  (0 diskussioner)
Kommentarer om Stilla natt, blodiga natt (110 st)
fanny7504 (Anmäl)   29/11 2018
Lika tråkig som remaken. Förstår bara inte hypen över den här filmen.
Henkepedia (Anmäl)   31/12 2017
En julskräckis och en av de första slasherfilmerna. Väldigt bra gjord. Full pott
stgurgel (Anmäl)   15/5 2017
Lite kul och lite creepy och lite seg och väldigt dåligt hopknutet. Lite underhållande, inte mer
Dream (Anmäl)   23/12 2016
Långt ifrån något mästerverk, fast jämfört med många skräckisar som släpps nu för tiden så är den faktiskt helt okej! Mord / Slasher scenerna lämnar en hel del att önska, men telefonsamtalen är faktiskt rätt så psykopatiskt skrämmande. Det här är en film som passar bäst att se i ett nersläckt rum och i "360p eller 480p" då den gör sig bäst i ett suddigare format, stämningen blir något kusligare när man inte riktigt ser dem dåliga Slasher scenerna helt enkelt.
Mat1az (Anmäl)   9/12 2016
För lite slashande för att vara en slasher i min mening. Vissa av karaktärerna är rätt roliga, humorn blir ju i bland på gränsen till renodlad komedi. Tror jag faktiskt skulle ha gillat denna bättre som en vass svart komedi. Skräckelementen är jävligt vaga, även om telefonsamtalen är jävligt psycho. En små kul film med en hel del bra delar. Men någon speciellt bra slasher eller skäckis är det inte.
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Stilla natt, blodiga natt