Stjärnornas krig

Originaltitel: Star Wars
Regissör:George Lucas
Utgivningsår:1977

Om Stjärnornas krig:

För länge sedan i en galax långt, långt borta... Prinsessan Leia tas till fånga av det ondskefulla Rymdimperiet. I ett försök att befria den sköna prinsessan slår sig den unge Luke Skywalker ihop med Han Solo. Tillsammans med de båda robotarna R2-D2 och C-3PO inleder de kampen för att befria Galaxen.

Titel: Rymdimperiet slår tillbaka
Originaltitel: Star Wars: Episode II - Attack of the Clones
År: 2002
Genre: Action, Romantik, Äventyr, Science Fiction, Fantasy
Star Wars: Episod II - Klonerna anfaller

Mark Hamill, Harrison Ford, Carrie Fisher, Alec Guinness, Anthony Daniels, Kenny Baker, Peter Mayhew, David Prowse, James Earl Jones (röst), Peter Cushing, Phil Brown (I), Shelagh Fraser, Drewe Henley, Denis Lawson, Garrick Hagon, Richard LeParmentier

George Lucas

Action, Äventyr, Science Fiction, Fantasy

Star Wars: Episode IV – A New Hope

Recension Stjärnornas krig

- marfil sätter betyg 5 och skriver:
Först ska jag slå fast att jag är Star Wars-fan ut i minsta fingertopparna, ända sedan jag såg ”Stjärnornas krig” på bio 1978 som 11-åring. Efter att tidigare endast sett ”Dunderklumpen” och ”Djungelboken” och liknande var naturligtvis ”Stjärnornas krig” det häftigaste jag någonsin upplevt. Därför har jag svårt att vara helt objektiv till den här filmen – men jag ska göra mitt bästa. Filmens story...

Recension av Stjärnornas krig - Läs hela!

Med i listor: Äventyr Top 50, 70-tal Top 50, Action Top 50, Fantasy Top 50, Filmer flest filmtipsare äger, Filmtipset Top 30, Filmtipsets Topp 250, Science Fiction Top 50, Star Wars
Diskussioner om Stjärnornas krig  (0 diskussioner)
Kommentarer om Stjärnornas krig (988 st)
karlmats (Anmäl)   23:52 21/5
Det var 10 år sen jag såg de första sex filmerna igen och med tanke på den stundande avslutningen senare i år är det väl rimligt att ge dem en ny svängom och se hur de står sig. Den första filmen har alltid varit min favorit och med dagens ögon så håller den verkligen måttet fortfarande. Framför allt är det så fullt av fantasi, energi och skaparglädje att det är svårt att inte ryckas med. Musiken gör naturligtvis sitt till också och som vanligt är jag svag för filmer med ett trovärdigt världsbyggande. Det känns verkligen som att det här är en galax med en omfattande historia och mytologi och man blir verkligen sugen på att veta mer om den. Baren i Mos Eisley är en fantastisk plats, Chewbacca är en märklig figur och Darth Vader är skrämmande i sin svarta plasthjälm och sina närmast magiska tricks. Men mitt i allt främmande är det också mycket drag av mänsklighet. Den är inte perfekt, men utifrån den tid den skapades så är det på många sätt en makalös skapelse och 4an är helt enkelt självklar. 3/2-09--- Länge sen man såg den här gobiten senast men en välbekant känsla smyger sig genast in. Avslutningen är lite tunn men Chewbacca väger mer än väl upp för det med sina härliga läten och 4an förtjänas till slut. Det håriga skrällen är f.ö. ruggigt lik Ron Perlman.
Slegnirp (Anmäl)   16:10 5/5
Älskar filmen som startade allt. Fantastisk rakt genom, oerhört nyskapande för filmhistorien.
päronanton (Anmäl)   11/10 2018
Detta är verkligen Star Wars för mig! Älskar denna! Ser om alla nu i kronologisk ordning och detta är en klassiker! Det är så här Star Wars ska vara tycker jag! Den får helt klart en femma sv mig Sen kan jag inte låt mig bli att tycka om karaktärerna! Speciellt R2-D2 & C3PO! Dom är så sköna!
päronanton (Anmäl)   11/10 2018
Detta är verkligen Star Wars för mig! Älskar denna! Ser om alla nu i kronologisk ordning och detta är en klassiker! Det är så här Star Wars ska vara tycker jag! Den får helt klart en femma sv mig!
Pi-R (Anmäl)   7/9 2018
Filmhistoriskt går ju denna films värde knappast att överskatta, och det finns onekligen en glädje såväl hos skådespelarensemble som bakom kameran. Att bortse från nostalgi, inflytande, och popkulturella status är omöjligt, och knappast önskvärt. Men det behöver erkännas att filmen är långt ifrån fri från brister; Hamills skådespeleri, dialogen, den faktiskt rätt oorginella storyn, och slutracet, lämnar en hel del i övrigt att önska. Å andra sidan briljerar Ford och Cushing; Leia, Han, och Vader är välskrivna; och den fiktiva världen presenteras på ett synnerligen effektivt sätt, med lagom mycket referenser för att ge mersmak, men inte så mycket att fokus förloras från filmens huvudsakliga handling. Så... även om det saknas en hel del för att nå toppbetyg, är fyran på intet vis hotad.
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Stjärnornas krig