Betyg idag: 1 085 Besökare idag: 4 663

Originaltitel: Star Wars
Regissör:George Lucas
Utgivningsår:1977

Om Stjärnornas krig:

För länge sedan i en galax långt, långt borta... Prinsessan Leia tas till fånga av det ondskefulla Rymdimperiet. I ett försök att befria den sköna prinsessan slår sig den unge Luke Skywalker ihop med Han Solo. Tillsammans med de båda robotarna R2-D2 och C-3PO inleder de kampen för att befria Galaxen.

Titel: Rymdimperiet slår tillbaka
Originaltitel: Star Wars: Episode II - Attack of the Clones
År: 2002
Genre: Action, Romantik, Äventyr, Science Fiction, Fantasy
Star Wars: Episod II - Klonerna anfaller

Mark Hamill, Harrison Ford, Carrie Fisher, Alec Guinness, Anthony Daniels, Kenny Baker, Peter Mayhew, David Prowse, James Earl Jones (röst), Peter Cushing, Phil Brown (I), Shelagh Fraser, Drewe Henley, Denis Lawson, Garrick Hagon, Richard LeParmentier

George Lucas

Action, Äventyr, Science Fiction, Fantasy

Star Wars: Episode IV – A New Hope

Recension Stjärnornas krig

- connya sätter betyg 5 och skriver:
Vissa saker sätter spår. Jag var sju år och pappa tog hem en kopia av en film vid namn Star Wars. Från inledningen när Imperiet bordat Rebellernas skepp tills en timme senare då karaktärern Han Solo introducerades var jag övertygad om att detta var det bästa jag någonsin sett. Idag finns det bara två filmer som berört mig mer än denna. Star Wars var och är allting jag kunde drömma om när det gäller...

Recension av Stjärnornas krig - Läs hela!

Med i listor: Äventyr Top 50, 70-tal Top 50, Action Top 50, Fantasy Top 50, Filmer flest filmtipsare äger, Filmtipset Top 30, Filmtipsets Topp 250, Science Fiction Top 50, Star Wars
Diskussioner om Stjärnornas krig  (0 diskussioner)
Kommentarer om Stjärnornas krig (987 st)
päronanton (Anmäl)   11/10 2018
Detta är verkligen Star Wars för mig! Älskar denna! Ser om alla nu i kronologisk ordning och detta är en klassiker! Det är så här Star Wars ska vara tycker jag! Den får helt klart en femma sv mig Sen kan jag inte låt mig bli att tycka om karaktärerna! Speciellt R2-D2 & C3PO! Dom är så sköna!
päronanton (Anmäl)   11/10 2018
Detta är verkligen Star Wars för mig! Älskar denna! Ser om alla nu i kronologisk ordning och detta är en klassiker! Det är så här Star Wars ska vara tycker jag! Den får helt klart en femma sv mig!
Pi-R (Anmäl)   7/9 2018
Filmhistoriskt går ju denna films värde knappast att överskatta, och det finns onekligen en glädje såväl hos skådespelarensemble som bakom kameran. Att bortse från nostalgi, inflytande, och popkulturella status är omöjligt, och knappast önskvärt. Men det behöver erkännas att filmen är långt ifrån fri från brister; Hamills skådespeleri, dialogen, den faktiskt rätt oorginella storyn, och slutracet, lämnar en hel del i övrigt att önska. Å andra sidan briljerar Ford och Cushing; Leia, Han, och Vader är välskrivna; och den fiktiva världen presenteras på ett synnerligen effektivt sätt, med lagom mycket referenser för att ge mersmak, men inte så mycket att fokus förloras från filmens huvudsakliga handling. Så... även om det saknas en hel del för att nå toppbetyg, är fyran på intet vis hotad.
Sarakin76 (Anmäl)   18/12 2017
Banebrytende mesterverk.
Zingostar (Anmäl)   25/10 2017
Inte mycket att tillägga förutom att denna film är ett mästerverk. Dock kunde man eventuellt dra ner betyget till 4,5 eftersom George Lucas har envisats med att lägga till massa moderna scener och ändrat lite små saker som vi fans märker av. Hur som helst en av de bästa filmerna i historien.
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Stjärnornas krig